Op på spinningcyklen…

2013 blev skudt i gang med en lækker lang tur den 1. januar (hvor højdepunkterne var de to gange jeg var ved at blive skræmt fra vid og sand – først af to rådyr og senere af min egen skygge! – ja ja, grin i bare, det kan ske for selv den bedste) Men 2012 sluttede også perfekt! Både med en hyggelig aften, men også med et par gode og sjove træninger.

Den 30. december stod den på 2½ times nytårsspin og løb, og den 31. december stod den på løb og endelig fik jeg smidt mig ud i bølgen blå og debuterede som vinterbader! :) Den træning der lige nu fylder mest er imidlertid spinningtimen! Jeg har i hele 2012 kørt spinning i knap så imponerende 16 timer! En af årsagerne til det er at spinning ofte er anledning til en række frustrationer hos mig. Frustrationer der bygger på, at jeg har utrolig svært ved at få pulsen op under en spinningtime selvom jeg føler jeg knokler løs. Som eksempel kan nævnes at jeg i søndags under de 2½ time havde en gennemsnitspuls på 130! Det er altså ikke imponerende, og det er faktisk en puls som jeg slet ikke tror jeg kan komme ned på i selv det langsomste løb. Problemet er at jeg føler at benene bare gør så ondt og ikke kan mere inden jeg bliver presset på pulsen!

Indtil nu har jeg altså ladet mig frustrere og er hver gang flygtet ud af spinninglokalet og er først vendt tilbage igen, når jeg enten har glemt frustrationerne eller har været små-skadet. Nu har jeg altså besluttet, at det ikke skal være sådan længere! Det kan jo simpelthen ikke passe, så nu sættes der altså nogle kræfter ind for at “lære” at spinne med en fornuftig puls! Det betyder ikke, at jeg skal spinne en fandens masse, men hvis jeg bare kunne klemme en time ind hver uge, så håber jeg at jeg kan se lidt fremgang…

Jeg har selvfølgelig tænkt over hvorfor den der puls er så lav, og er kommet frem til flere mulige årsager:
– jeg er hyggeløber! Måske jeg bare også er hyggespinner, og tydeligvis ikke kan styre det og simpelthen glemmer at lave noget (jeg synes dog ikke at mængden af sved stemmer overens med den her teori)
– jeg er ikke vant til at bruge “cykel-musklerne”. Det er jo trods alt andre muskler der bruges, og da jeg føler at musklerne er helt færdige ret hurtigt, er det måske et spørgsmål om tilvænning?
– Teknik! Jeg har med garanti ikke nogen skide god spinning-teknik. Det der med at trække og ikke bare træde ned er nok noget af det jeg kan glemme i kampens hede..

Jeg er ikke sikker på jeg kommer nærmere et svar på, hvorfor det forholder sig som det gør… Men jeg vil i hvert fald nu prøve at kæmpe lidt for at overvinde det og få pulsen op! Jeg har i næste uge fået lovet lidt hjælp af en, som vil prøve at guide mig lidt… Så jeg håber selvfølgelig det kan hjælpe lidt, så jeg kan få maks-pulsen på spinningcyklen presset lidt højere end de 160, som jeg opnåede i sidste uge :)

One thought on “Op på spinningcyklen…

  1. Dit spinningproblem med lav puls er absolut ikke ualmindeligt hos løbere! Jeg oplever det selv, og kender mange der har det sådan. Umiddelbart ville min forklaring være (for mit eget vedkommende) at jeg går ned på styrken. Min kondi er fin, men hvis jeg skal have så meget bremse på cyklen at det får pulsen op, kan jeg simpelthen ikke træde rundt! Jeg når den højeste puls ved at benytte diverse tricks (tunge, stående tråd efterfulgt af hurtigere tempo siddende med mindre belastning giver altså en ordentlig spike på pulsen) og accepterer bare,at spinning må og skal være lidt mindre intens træning for mig end løb og svømning…
    Når jeg knokler op af bjergene på Lanzarote på en racer er der INTET problem i at få pulsen op ;-) Det er altså en spinning-ting mere end en cykelting.
    Summa summarum: jeg tror dine forklaringer med teknik og styrke rammer plet.
    Held og lykke med spinning-projektet :-)

Skriv et svar

