Nogle hårde træningsuger

Der er fuld knald på træningen for tiden. Jeg holder stadig ud kommer af sted til spinning 1 gang om ugen og til svømning 2 gange om ugen. Derudover er løbemængden blevet trappet op over de sidste mange uger, og jeg er ved at have nået en træningsmængde, hvor det ikke bare er hårdt, men hvor det kræver en del planlægning, at få det til at hænge sammen.

Jeg har bevæget mig op, hvor jeg nu løber 100 km om ugen. Faktisk løb jeg fra søndag den 13. til lørdag den 19. januar hele 136 km, som vist er det højeste km antal jeg nogensinde har løbet på 7 dage. I de næste 3 uger er planen så, at løbemængden skal holdes stabilt på de her 100 km. Jeg kan godt allerede nu mærke, at det bliver hårdt, men jeg kan også mærke, at den største udfordring ikke er fysisk, men mentalt, fordi det kræver så meget planlægning, fordi jeg har store udfordringer i forhold til at nå at spise nok og rigtigt inden turene og fordi jeg ærlig talt er ret træt af kulden lige nu!

For næsten et år siden var jeg også oppe på en løbemængde på 100 km om ugen – og det var fandens hårdt! Det var så hårdt, at jeg efterfølgende faktisk ikke var så sikker på, at det havde været et klogt træk, at træne så meget. Derfor har jeg selvfølgelig også overvejet meget om jeg skulle helt herop igen nu, men jeg føler mig så meget stærkere og godt løbende, at beslutningen altså er blevet at gøre det! Ved siden af alt løberiet har jeg dog også sat mængden af balanceøvelser op, fordi jeg har fundet ud af, at de faktisk kan fortælle mig meget om, hvornår jeg bliver træt i muskulaturen omkring hoften, og hvornår jeg derfor skal passe på og overveje at trappe ned.

Hen over sommeren 2013 trænede jeg 60-65 km om ugen, og udbyttet var enormt! Jeg har da derfor også overvejet, om jeg i stedet skulle træne på den måde. Men ønsket om at løbe det her stabile 6 timers løb, bliver her den afgørende faktor, for jeg tror simpelthen at den store løbemængde, vil være vigtig for mig, hvis jeg skal nå det mål :) Derfor er strategien de næste 3-4 uger en høj løbemængde – men faktisk stadig med lidt tempo og fartleg, og derefter skal der så skæres ned igen :)

På søndag er det tid til min fødselsdag, snestorm og træls vejr (!!) og derefter peger vejrudsigten heldigvis mod lidt varmere temperaturer :) Og det glæder jeg mig virkelig til :)

2 tanker om "Nogle hårde træningsuger"

  1. Hold da op, det er imponerende, at du gennemfører sådan et træningsprogram – og jeg er sikker på, at du kommer til holde dit mål med 6 timers løbet :) Jeg håber ikke, at snestormen bliver for vild på søndag, og at du får den skønneste fødselsdag, hvor du bliver fejret med manér :D

    • tak :) Jeg er sikker på at det bliver en super dag med familien :) og jeg tror også efterhånden selv på at jeg kan gennemføre et endnu bedre 6 timers i år ! Det ville i hvert fald være rigtig dejligt.

Skriv et svar

