Kunsten at skabe orden i mit kaos

Der sker mange ting i mit liv – mange ting er desuden ikke rigtig gennemtænkt og ofte lidt for impulsive. Jeg er også enormt optimistisk og vil gerne alt! Det betyder, at der ofte er lidt kaos omkring mig, og at jeg nogen gange er lidt for meget på farten og på vej fra et sted til et andet hele tiden.

Januar måned har illustreret det ganske fantastisk! Med fuldtidsjob, ~60 timers træning, weekender fyld med lidt for meget fest og ballade (tiltrængt, men hårdt!), nogle besøg både her i Kalundborg og også besøg af mig i Jylland, et søvnbehov der ikke er helt lille og alle de der daglige ting, der også skal klares, ja så har jeg bogstaveligt talt faret rundt. På jobbet er der også sket flere ting i løbet af de sidste måneder. Det er såmænd kun positivt, idet jeg får nye arbejdsopgaver og mere ansvar, men det betyder også, at jeg mentalt kommer til at være på “arbejde” i “fritiden” fra allerede om et par måneder. Det har derfor spidset lidt til i løbet af januar måned, og derfor har jeg også lavet nogle sjove ting i løbet af måneden – ting som jeg måske godt kan grine af nu, men som har været mere eller mindre pinlige lige i øjeblikket!

Derfor hverken skal eller kan det fortsætte på den måde! Jeg er nødt til at bruge min weekender mere fornuftigt, så jeg ikke smadrer mig selv fuldstændig mandag til fredag og så må sove ud lørdag og søndag, hvor jeg så faktisk næsten ikke træner (i hvert fald ikke i forhold til hvad der er potentiale for). Derfor skal der laves lidt om på nogle rutiner, og det første og vigtigste der skal ske (og som jeg er i gang med) er at nogle af de lange løbeture skal flyttes til weekenden!

Meget passende sluttede januar af med et kursus (på jobbet) i LEAN. LEAN principperne bruges netop i virksomheder til bl.a. at minimere spild! og man skal altså ikke være noget geni for at lure, at principperne nemt kan overføres til en presset hverdag. Så jeg havde travlt med at lytte godt efter, og nu kører min hjerne på højtryk med diverse lean-begreber.

Kort sagt, så er Tim Wood skurken, der giver spild og dermed (frit fortolket) kaos! Tim Wood står nemlig for følgende:

Transport (transport)
Inventory (lageropbygning)
Movement (bevægelse)
Waiting time (ventetid)
Over processing (overforarbejdning)
Over production (overproduktion)
Defects (defekter)

Hvis produktet er min hverdag, så er transport og lageropbygning nok ikke ligefrem så relevant! Derimod er bevægelse og ventetid meget relevante! Kan jeg undgå ventetid – eller i hvert fald bruge den fornuftigt, så har jeg lige vundet et par minus-kaos-points! (Derfor overvejer jeg nu at springe foran i køen i supermarkedet eller smide mig på gulvet for at lave coreøvelser for at udnytte spildtiden!). Transporten kan ligeledes minimeres. Det giver meget lidt mening at tage hjem fra job for at hente træningstøj for derefter at cykle retur til træningscenteret, så ligger ved siden af jobbet. Men faktisk tænker jeg allerede nu meget i at minimere transporten, så der er måske ikke så meget at spare der – men måske stadig lidt! Så er der overforarbejdning og overproduktion, som jeg vist ikke skal skære mere ved, hvis jeg stadig skal være mig selv bekendt! Men defekter er også et område, hvor der kan ændres lidt! Som eksempel kan jeg nævne mit fine træningsur, som jeg har bandet og svovlet over i 8 måneder. Årsagen var at det ikke ville overføre data og derfor ofte stjal op til 1 time på dataoverførsel – noget der burde tage 3 minutter! I sådanne situationer skal jeg ligesom bare få løst problemet fra start, og dermed spare masser af tid (jeg kan heldigvis pudse glorien, og sige at problemet er løst nu, men ja det tog altså næste 8 måneder).

Lyder det nørdet? JA, jeg ved det…. ;) Men der er nu altså lidt logik i det, og min egen lille analyse har faktisk gjort mig opmærksom på, hvor jeg fortsat skal være opmærksom (ventetid og bevægelse) og hvor jeg for alvor kan vinde noget (defekter), fordi jeg med visse ting i privaten har en tendens til at lade ting ligge i håbet om at det nok løser sig selv, eller nogen andre nok kommer og løser det for mig (!!!) Så nørdet eller ej, ja så har det altså givet mig lidt, som jeg håber kan hjælpe mig lidt på rette vej i løbet af februar og de kommende måneder!

2 tanker om "Kunsten at skabe orden i mit kaos"

  1. Henover vinteren er jeg simpelthen blevet så glad for yoga og pilates, men de fire ugentlige besøg i motionscenteret kom lidt på tværs af mine “løberytmer” og jeg var ret frustreret til jeg omsider fik den indlysende idé at løbe de 2-3 kilometer ned i centeret.
    Totalt win-win: Jeg møder opvarmet og der er overskud til to kilometers spurt-alt-hvad-du-kan-tempoløb på hjemvejen.
    Det er en rigtig god idé at kigge lidt på effektivisering af fritiden, åbenbart :D

    • Dejligt at høre, at du også fandt frem til en effektiv måde at nå det hele på. Jeg løber også selv gerne til og fra centeret, biblioteket osv. Og netop derfor er jeg meget glad for min løberygsæk :) Man skal bare lige tænke lidt over mulighederne, så er der masser af dem :)

Skriv et svar

