Læsetid… og tanker om løbesko

Ny ladning Løbemagasinet er ankommet til Kalundborg :)

Ny ladning Løbemagasinet er ankommet til Kalundborg :)

I går fik jeg endelig mine løbemagasinet blade, som altså ikke lige havner i min postkasse i Kalundborg, og som den her gang derfor var rimelig mange måneder forsinket. Hele 3 blade – tilbage fra december ligger nu og venter på at blive læst…

Det var jo netop meget passende, hvis jeg stadig var syg, men der er sket det fantastiske, at jeg simpelthen er rask igen! :) I går var jeg også optimist – jeg stod op og tog træningstøj på.. 30 minutter senere var jeg lige rigeligt rundtosset, og fornuften vandt derfor og jeg holdt mig fra fysisk aktivitet. I morges klokken (fucking) 6 var jeg vågen! Første tanke var “sov nu for satan”. Anden tanke var “jeg er fuldstændig rask nu – der er intet snot tilbage i mig – jeg kan slet ikke hoste længere”! Okay, jeg måtte i løbet af de følgende timer erkende, at jeg godt kan hoste, og lidt snot produceres der da også stadig, men den er sgu godt nok – jeg er så rask, at jeg i dag har både løbet og styrketrænet, og bedst af alt, føler at jeg er tilbage i den virkelige verden!

Så jeg har selvfølgelig bladret lidt igennem bladene, men det er ikke blevet til den helt store læsning endnu. Der står mange spændende ting i bladene, men et emne som går igen flere steder har jeg allerede kigget lidt nærmere på – nemlig emner omkring løbesko og løbestil. Det er jo noget jeg tidligere har tænkt på, og noget jeg har lovet mig selv at arbejde lidt med…. Når det er sagt, så er jeg fandens bange for at tage springet, og jeg har meget meget LIDT lyst til at give den tid en omstilling vil kræve, en periode hvor jeg sikkert vil kunne løbe meget mindre…. og som dermed ikke er super tiltrækkende. Jeg har heller ikke helt fundet ud af hvor jeg helt står i hele den her debat, men ved blot at jeg absolut mener at man har fat i noget, når man siger at den øgede støtte i skoene, blot gør foden svagere og svagere – derfor laver jeg også i det små øvelser for fødderne – i håbet om, at være bedre rustet, hvis jeg en dag “tør” tage springet!

Når der snakkes løbesko, har jeg også tidligere hørt argumenter, som at det er en pengemaskine, og at vi slet ikke behøver skifte løbesko så ofte, som vi får at vide i butikkerne. Og det får mig til at tænke på, hvor længe holder jeres løbesko? Man hører ofte, at løbesko lever 800-1000 km. Hvad gør jeres? Jeg spørger fordi at jeg undres!! Jeg undres helt åndssvagt meget! Med mine 50 kg burde jeg vel ikke slide mine sko ihjel så hurtigt, men faktum er, at jeg faktisk ikke har haft nogle sko i flere år, som har overlevet 900 km. Når mine sko runder de 700-800 km, så er de fuldstændigt færdige! De er helt udtrådte ved forfoden, og hælkappen (mit evige problem – undtagen lige ved Brooks sko) er når det gælder New Balance gået i stykker i stoffet, og når det gælder Asics – så er halvdelen af hælkappen smuldret væk (her har jeg så ekstrapoleret lidt, eftersom jeg kun kan sammenligne med 450 km og en meget hullet og begyndende smuldrende hælkappe). (og her bør det nævnes, at jeg binder mine snører op når jeg tager mine sko af – for det bliver jeg desværre altid beskyldt for ikke at gøre i butikkerne, når jeg nævner problemet). Sålerne ser ikke meget bedre ud, og er virkelig slidte – og desværre ikke helt symmetrisk! Så selvom man skulle blive enige om, at det er et “sælger-trick” med de 800-1000 km, ja så ændrer det tydeligvis ikke noget for mig, da mine simpelthen må udskiftes på det tidspunkt!

Nå nok snak for i dag – nu vil jeg kigge lidt nærmere på mine blade og forhåbentligt blive lidt klogere på sko og løbestil, og alt muligt andet løberelateret:)

4 thoughts on “Læsetid… og tanker om løbesko

  1. Jeg løber konsekvent +1000 km i mine sko. De sidste jeg havde brugt færdig løb jeg 1050 km i. Men så er de også helt færdige. Det er med de 1000 km er nærighed fra min side. Man kan virkeligt godt mærke forskel, når man så skifter sko igen. Så måske man skal skifte lidt oftere? Men kender dog flere, som løber(deraf flere tunge) omkring 1500 km i deres løbesko. Men der kan så ikke være meget støtte i dem til sidst :). Den sko debat, som har kørt de sidste mdr ved jeg ikke rigtigt, hvad jeg skal sige til. Sko producenterne kommer med en masse kloge udtryk, og man er som forbruger totalt lost. Lægerne er jo heller ikke enige om, hvad man skal vælge af sko. De butikker som sælger løbesko vil kun sælge sko til 1600 kr til en, og man aner jo ikke en meter om de er bedre end dem til 1000-1200 kr. Det er virkelig en tidlidssag.

    • jeg synes også det er svært at finde ud af hvilket ben man skal stå på i hele den sag… Men jeg må nok i hvert fald erkende, at jeg sjældent kommer til at ramme 1000 km i mine sko. Mit første par sko tror jeg faktisk også løb omkring 1500 km, og jeg kunne også mærke skiftet den gang.. men det sker som sagt ikke mere. Du har rigtig meget ret – det handler vist meget om tillid, og så er det nok også noget med at prøve sig frem.

  2. Mine første sko (Saucony) har lige rundet 1.000 km. Jeg har netop skiftet. Men de gamle har stadig en god del km i sig endnu. Skiftede for at få nogle sko (Brooks), der passer bedre til en løbestil, der virker mere naturlig for mig (“pose running”), som jeg gerne vil prøve sådan rigtigt af. Lige nu løber jeg så og skifter lidt mellem de to par.

    Ny løbestil fordrer rigtigt nok besindelse på især distancerne. Jeg kan mærke, jeg stadig skal holde mig under 10 km i de nye sko. Det er svært, for løber både hurtigere, bedre og lettere i de nye sko og ny løbestil. Men er stadig meget bange for skader og overbelastning efter 2011/12-stilstand.

    Din udfordring bliver nok at slække lidt på distancerne. Men har du gamle, velfungerende sko, kan du godt lave en kombineret overgang, hvor du løber i gamle sko med gammel løbestil og nye sko med ny løbestil :)

    • jeg har masser af sko – så en gradvis overgang er ingen sag.. Det er nok også den måde jeg vil forsøge mig, da jeg derved håber at undgå for store ændringer og dermed stadig kan holde distancen lidt oppe :)

Skriv et svar

