60 km på Røsnæs og Asnæs

Lige siden jeg flyttede til Kalundborg har jeg tænkt, at den ultimative løbetur var turen til røsnæsspidsen tilbage til kalundborg for så at løbe til asnæsspidsen og retur! I dag var så dagen, hvor det skulle ske :)

Klokken 9.00 var der afgang her fra mig. Ved start var Niels kommet fra København, og så var der Bjarne, Jesper og Preben. På vejen mod Røsnæsspidsen samlede vi Aage, Jesper, Ricky og Mogens op. Vejret var heldigvis rigtig fint! Der var vind – masser af vind, men temperaturen var tilpas høj, så det aldrig blev et større problem. Tempoet var i forvejen fastlagt til 6.00 min/km – et tempo som selvfølgelig ikke var helt nemt at ramme i starten! (og faktisk heller ikke senere..)

Sådan så det ud da jeg stod op :)

Sådan så det ud da jeg stod op :)

Jeg var efter et par dage med 10x højere kulhydratindtag end normalt noget af en duracelkanin og hoppebold på en af samme tid. Stemningen var super god, og der blev bare snakket og hygget en hel masse. Det var ganske enkelt bare super fedt – og fantastisk med lidt sol og bare lidt strejf af forår oveni. Bjarne havde sørget for et super depot på vejen, og selvom jeg havde alt i rygsækken, så var det verdensklasse lige at få lidt slik ved depotet. Ved de der 14-15 km ramte vi Røsnæs, hvor der for alvor er smukt og lækkert – jeg glæder mig så meget til at bruge tid derude til sommer! Efter næsten 18 km kyssede jeg fyret og stod og så ud over vandet

Jesper og Jesper ved depotet

Jesper og Jesper ved depotet

Dagens depot

Dagens depot

Niels ved depotet

Niels ved depotet

Så nærmer vi os fyret på Røsnæsspidsen

Så nærmer vi os fyret på Røsnæsspidsen

På Røsnæsspidsen

På Røsnæsspidsen

Ricky og jeg på Røsnæsspidsen

Ricky og jeg på Røsnæsspidsen

Herefter gik det tilbage mod byen igen. De andre steg stille og roligt af, og da vi var drejet ud mod Asnæs, sagde vi ved de 38 km farvel til Bjarne som den sidste. De sidste 22 km var jeg i godt selskab med Niels. Røsnæsturen er kuperet og kan godt være lidt hård pga vinden ude på spidsen. I dag havde vi vinden i ryggen på vej hjem og mærkede derfor ikke så meget til den på Røsnæs. Bakkerne var de samme som altid – lidt hårde, men ganske ok. Asnæsturen er derimod den “lette” del, idet der ingen bakker er, men vinden ændrede lidt på det i dag. For hele vejen ud til Asnæsspidsen (undtagen lige i skoven) var der noget af en modvind! Den var sgu lidt hård. og efter de her 40 km, så begynder jeg selvfølgelig også at kunne mærke benene ;) Men uden kriser eller kampe – og ikke mindst i et fint og stabilt tempo kom vi ud til spidsen. På Asnæsdelen havde vi haft “selskab” af et par af klubbens fotografer, som tog masser af billeder af os. Så ved vendepunktet fik vi lige en sludder inden det gik retur.

Og så fløj vi ellers de sidste 12 km hjem – vinden var nu fantastisk! Benene var stadig gode i betragtning af hvad uret sagde. Tempoet lå på de her 5.30 min/km og selvom jeg kunne mærke mine ben, så var det hele bare rigtig godt! Jeg mistede måske nok lidt overskud de sidste 12-15 km, men der var hele vejen igennem stort overskud og der blev snakket igennem hele dagen. Kort sagt, var det bare en rigtig fed tur!

Efter 60,3 km, 5 timer 52 min og 22 sek stod vi igen foran min lejlighed. Jeg var stolt – jeg ER stolt! Det var en fed tur og jeg er vildt glad for at der var flere der valgte at tage med – om det så var kort eller langt! Fantastisk at Niels tog helt fra København for at løbe med mig, og bare skide hyggeligt altså. Fedt at vi pludselig har et par fotografer med, og fedt, at en anden klubkammerat pludselig dukker op i bil og bare lige skal se om der er nogen der trænger til et lift! Det er sådan nogen ting, der virkelig bare gør en glad :)

Turen var jo faktisk en lille test – en test frem mod årets 6 timers løb, for at se hvor jeg står nu! Jeg står kort sagt skide godt. Tiden er inklusiv pauser, og det tæller altså 6 stop af kortere eller længere varighed, og med de stænger jeg klarede mig igennem på, ja så kan jeg hvis alt klapper og jeg undgår skader lave gode resultater i år – og hvem vil ikke gerne det ;) Faktisk var tiden i dag så god, at jeg faktisk på trods af pauserne lå til at løbe min 6 timers PR på 61 km. Det er altså fedt at vide!

Turen var desuden også en test af andre ting – væske og energi! Både en test af om, jeg kan drikke nok af min væskeblære – og den test bestod jeg idet jeg i dag drak næsten 2 liter – heraf 1 liter af væskeblæren (jep i’m proud!). Desuden skulle der testes energi. Både ny energi i form af mandariner, men der skulle også bare testes hvor meget energi jeg behøver på 6 timer. På dagens tur blev det med stor succes til 5 gels, 4 mandariner, en halv pose skumfiduser, 3 labre larver og så var ½ liter væske energi drik. Og mandarinerne var fantastiske og gav ingen maveissues og den totale mængde passede også meget godt – så jeg har bestemt lært flere gode ting i dag :) Og desuden blev der også testet sko – dagens sko havde inden turen løbet under 20 km – det gik heldigvis godt ;)

Der kommer selvfølgelig lidt flere billeder fra Asnæsdelen i løbet af et par dage. Rigtig god weekend til alle derude. Nu vil jeg simpelthen bare slappe lidt af :) Skulle der være nogle nysgerrige derude, så kan dagens tur ses på linket her

Skriv et svar

