Fantastisk trailcamp i det Bornholmske

Fredag eftermiddag gik det af sted mod Bornholm fra København. 50 trailløbere – nogle garvede, men også nybegyndere som mig – var klar med rygsække fyldt med løbetøj og løbegear! Turen gik over Ystad, så allerede få timer efter ankom vi til Tejn IF’s klubhus på Bornholm.

Som jeg allerede har nævnt, var sidste uge en hård en for mig! Da vi havde indtaget aftensmaden og skulle til at klæde om til aftenens løbetur, var lysten til at gå i seng umiddelbart noget større end lysten til at skulle ud og løbe 11 km med pandelampe. Men det er selvfølgelig ikke på første tur, at man melder pas, og da vi kom af sted var det jo også fantastisk – omend lidt køligt. Turen startede kl 20.30 og gik tværs over den nordlige del af bornholm tilbage til klubhuset. Turen foregik i kuperet terræn i skov og ad andre større og mindre stier, og så selvfølgelig med pandelampe! Fredag morgen skrev jeg “batterier” på min huskeliste – og det eneste jeg glemte, var så netop batterier (og faktisk også solbriller). Jeg løb derfor med en noget svagtlysende pandelampe, som måske også var medvirkende til, at jeg allerede fredag lige fik tævet mine ankler lidt.

Fra fredag aftens pandelampe-tur

Fra fredag aftens pandelampe-tur

Jeg kan love for, at jeg sov godt den nat! Som altid var jeg dog vågen klokken alt for tidligt! Benene var heldigvis ikke mærkede efter fredagens tur selvom der både havde været lidt bakker og nogle tæv til anklerne. Lørdag skulle bruges i området omkring Hammershus! Efter inddeling i mindre grupper løb vi af sted op og ned, op og ned og utroligt nok endnu mere op og ned! Benene havde det fint og turen fra havnen og op ad alle bakkerne gik fantastisk (endnu en succesoplevelse i hus – selvom bakker er hårde, så kan jeg sgu godt altså!) Til gengæld blev jeg big time udfordret af underlaget! Trailløb findes selvfølgelig i mange grader, og jeg må indrømme, at jeg som begynder absolut er tilhænger af de knap så udfordrende spor. Efter en 5 km løb samledes alle og vi fik en instruktion i klippeløb, hvorefter vi selv prøvede kræfter med det. Det var sjovt og fedt, men jeg ville lyve, hvis ikke jeg også sagde, at det var fandens hårdt og svært!

Om eftermiddagen var vi ude på en lidt længere tur, hvor der igen var spor af varierende sværhed. Eftermiddagsturen var absolut dagens højdepunkt for mig, fordi vi her løb lidt mere jævnt. Vi var ude på meget stejle stykker, hvor det ikke var muligt (i hvert fald for mig) at løbe, men der var også store stræk, hvor man kunne løbe op og ned. Da bussen kørte tilbage til klubhuset lørdag eftermiddag, havde jeg derfor ikke kunnet begrænse mig og havde løbet næsten 25 km i et noget anderledes terræn end den asfalt jeg normalt mest tilbringer min tid på ;) Søndag morgen da jeg vågnede fortalte mine ankler mig derfor, at jeg nok ikke lige skulle spille superwoman den dag! Til min store overraskelse (og lidt glæde, eftersom venstre ankel har drillet lidt over vinteren) var højre ankel mest smadret. De første to timer af søndagen brugte jeg derfor på en intens diskussion med mig selv om hvorvidt jeg skulle løbe de her 25 km! Søndagens program lød nemlig på en rundtur på Hammer Trail ruten, som er de her 25 km! Faktisk en tur, som jeg hele tiden havde glæder mig meget til, og som jeg utroligt gerne ville løbe, så jeg ved lidt om hvad der venter til Hammer Trail i maj. Det fornuftige valg havde helt sikkert været ikke at løbe! Men med et udgangspunkt der lød på, at jeg ville løbe de 25 km, var kompromiset med 10-12 km pludselig også utroligt fornuftigt. Problemet med de der ankler var, at så snart jeg var bare lidt varm, så kunne jeg intet mærke! Derfor var det vigtigt, at lave en klar aftale med mig selv inden vi begyndte! Jeg overholdt aftalen, og løb under 12 km.

De 12 km var til gengæld rigtig gode og hyggelige, og ikke mindst flotte. Jeg var med forbi Hammershus, nede langs vandet i nærheden af Vang (et område, der dog er lidt for udfordrende til min smag – og som bliver et stykke der kommer til at tage tid i maj), igennem stenbruddet ved Vang – fantastisk flot og også lige omkring Jons Kapel. Selskabet var super, overskuddet var der og vejret var fantastisk!

Jeg kan skrive en hel masse, men lige her siger billeder meget mere end ord.. :)

Holdfoto før starten lørdag morgen.

Holdfoto før starten lørdag morgen.

Lørdag formiddag - på vej op til Hammershus

Lørdag formiddag – på vej op til Hammershus

Lørdag formiddag.

Lørdag formiddag.

På vej opad.

På vej opad.

Mere fra lørdag formiddag.

Mere fra lørdag formiddag.

Samling før løb på klipper.

Samling før løb på klipper.

Nogle af de klipper der blev trænet på.

Nogle af de klipper der blev trænet på.

På vej ned ad bakke - jeg illustrerer vist min tvivlsomme teknik med et squat-agtigt trin.

På vej ned ad bakke – jeg illustrerer vist min tvivlsomme teknik med et squat-agtigt trin.

Der trædes forsigtigt.

Der trædes forsigtigt.

På toppen af fyret lørdag eftermiddag.

På toppen af fyret lørdag eftermiddag.

Fra søndagens tur.

Fra søndagens tur.

Ved Jons kapel.

Ved Jons kapel.

Udover løb var der selvfølgelig masser af plads til hygge og også til at købe og høre lidt om Salomon løbegear. Derudover var der foredrag om Jacob Vestergaards UTMB tur i 2009 (jeg er jo nybegynder i de her kredse, men UTMB er tydeligvis noget af det (hvis ikke det) ypperste for trailløbere). Det var super spændende at høre om Jacobs tur og om hans træning mv, og jeg havde også fornøjelsen af at løbe med Jacob som guide om lørdagen, og fik derfor også udpeget nogle af de steder han havde brugt i sin træning. Alt sammen var super godt og hyggeligt. Selvom man deltog uden at kende en masse, så var det en fantastisk tur, hvor jeg virkelig fik udvidet min horisont og fik lært en masse. Nu forstår jeg hvorfor naturen og skoven er så meget mere spændende end landevejene, jeg har på egen krop mærket de ekstra udfordringer man kan finde her og jeg har lært meget om, at tempo er fuldstændig ligegyldigt, når bare der “sker” noget andet!

Jeg har helt sikkert fået en masse med hjem, som jeg kan bruge fremover! Når jeg løber, er jeg vant til at slå hjernen fuldstændig fra – nærmest lukke øjnene og bare bevæge mig derudaf! I løbet af weekenden har min hjerne været så meget på overarbejde! Jeg har oplevet løb fra en helt anden side! Jeg har løbet og været top-koncentreret og fokuseret! Fokus har været af allerstørste nødvendighed, og det er blevet straffet hurtigt og kontant de gange fokus er røget sig en tur. Det har været fedt, at prøve at løbe på den måde! Men det har også været hårdt. Hårdt både for hovedet, også lidt for egoet (når det blev for teknisk og pulsen som en følge deraf røg helt ned, så var det bare ikke helt ligeså sjovt). Alligevel har jeg også lært, at man sagtens kan løbe i et tempo, som jeg for en uge siden ville mene var en joke!

Men hvad så nu? Konverterer jeg til trailløber?? Nej, det gør jeg altså ikke! Det gør jeg ikke, fordi jeg stadig elsker mit egen asfalt-tonser-paradis, og nok også fordi trailløb, stadig vil kræve lidt ekstra tid og transport af mig, og det har jeg bare svært ved at finde. Dermed ikke sagt, at jeg ikke vil løbe mere trail – det bliver bare mest for afvekslingens skyld.

Kort sagt, så er det svært at få armene ned efter sådan en fed weekend. Jeg sejrede sgu over mig selv – ikke kun i løbet af weekenden! For faktisk fik weekenden mig til at tænke på, hvor meget jeg bare har flyttet mig det seneste år – og jeg kan sgu godt være stolt. Fra at være total mudderforskrækket-prinsesse-løber, så tør jeg og kan jeg altså noget nu! (og der skal nok komme mere, selvom jeg ikke kommer til at gå all-in på trail). Mht anklerne – ja så vil jeg sige det sådan, at hvert et skridt jeg tager i dag minder mig om en rigtig fed Bornholmer-weekend! Og selvom jeg bliver mindet om turen med smerte-jag, så smiler jeg sgu stadig :)

På finnens top!

På finnens top!

Så til sidst bare en opfordring om at tage af sted på sådan en camp – læs mere om det på Tejn IF’s hjemmeside, og kort sagt – bare gør det!

(Billeder er i øvrigt tyv-stjålet fra facebook og er taget af flere andre deltagere. Håber ikke der er nogen sure miner over mit tyveri, men ellers må i sige til)

Skriv et svar

