Foredrag med Rasmus Henning

Onsdag aften i Kalundborg plejer at stå i træningens tegn! I den her uge var spin og svøm imidlertid erstattet af et besøg på Kalundborg Gymnasium til foredrag med Rasmus Henning. Som (næsten) altid var der lidt pres på efter job, for at nå træning og nå at spise og komme af sted… Der er som regel et omvendt proportional sammenhæng mellem stress/hektisitet og hæmninger hos mig. Og da dagen havde været lidt hektisk var det først og fremmest en sejr, at nå frem til foredrag i tide! Men de hektiske timer havde også medført, at hæmninger var en by i Rusland. Så efter meget kort betænkningstid gik jeg i teenagemode og stormede hen og hilste på Rasmus Henning og fik taget et fint billede af os sammen :) (Man må slå til, når der er en star i byen!)

2013-03-20 18.57.40

Foredraget var om Rasmus karriere, om succeser og fiaskoer, om hans træning og lidt om hvad han laver nu. Det var super spændende! Jeg har tidligere læst Rasmus Hennings bog – og været meget begejstret! Foredraget gjorde mig ikke mindre begejstret! Der er ingen tvivl om, at Rasmus er en virkelig hardcore atlet med en fed indstilling til træning, og så er han samtidig en dejlig person (ja ja jeg er stadig lidt teenage-forelsker – det er sådan noget der sker, når man bor i Kalundborg).

Rasmus talte en del om nogle af hans største succeser – bl.a. om hans bedste løb – et løb hvor alt var perfekt!. Han talte også om at vende fiasko til succes og om at tilpasse mål, når omstændighederne ændrer sig. Noget han bl.a. selv var igennem, da han kort tid før Ironman på Hawaii i 2009 brækkede hånden og pludselig skulle tage stilling til om løbet var kørt, eller om han kunne stille op under lidt andre forudsætninger end forventet! Han var også omkring de store fiaskoer og skuffelser og om at bearbejde disse. Desuden talte han en del om “succescirklen”, som indeholder nogle af de nødvendige elementer for at opnå succes, ligesom han talte om en “pyramide”, der beskriver hvad der driver ens træning. Det var ret interessant at se det opstillet på den måde. Pyramiden er ligesom kostpyramiden, og er så inddelt i følgende lag:

Øverst: Viljen
Næst-øverst: Pligten
Næst-nederst: Målet
Nederst: Glæden

Pointen er så, at træningen primært skal drives af glæden! Dernæst af Målet! Og indimellem må man så stramme ballerne og gøre det af pligt eller vilje. Jeg har tidligere nævnt, at målet kom før glæden i min træning, når jeg blev lidt for fokuseret, og at dette ikke var en skide stor succes. I netop sådanne situationer, vil jeg fremover prøve at tænke tilbage på pyramiden :) Rasmus snakkede om hvordan pligten kunne motivere indimellem. Når man om ham har været eliteatlet og har haft sin sport som “job”, og har haft masser af sponsorer og folk omkring sig, som har forventet noget af en, så kan jeg sagtens følge ham! For sådan en jubel-motionist som mig, er pligten nu nok ikke så fremtrædende! Selvfølgelig er der nogle der ønsker, at det går mig godt, og som jeg gerne vil gøre det godt for… Men jeg får sgu stadig mad på bordet og det ændrer reelt ikke det store i mit liv, om jeg træner alle dage, eller om jeg kun træner de dage, hvor vejret passer til mit humør ;)

Men alt i alt en super god aften ved verdens ende! Jeg håber absolut, at der i fremtiden kommer flere muligheder i samme dur, og desuden kan jeg kun opfordre til at bruge en aften i selskab med Rasmus Henning :)

One thought on “Foredrag med Rasmus Henning

  1. Pingback: betteskov - Løbepåske og tid til glæde

Skriv et svar

