Dagens marathon-projekt blev completed i god stil

Endnu en gang var det tid til at komme forbi skønne Amager til et marathon. I dag blev der både fejret 2 x 40 års fødselsdag samt et marathon nr. 100. Så i den anledning var der depot med lækkerier og som altid var der selvfølgelig fantastisk stemning. Opvarmningen bestod af nogle transport-km og kl 9.30 gik starten. Jeg havde i går opdaget at en tidligere studiekammerat var tilmeldt, så vi skulle selvfølgelig løbe og snakke lidt og lige få fulgt op på hvad der var sket siden sidst. Det var skide hyggeligt, og passede også rigtig godt med mine planer for dagen

Dagens to projekter
Jeg havde nemlig en lille plan for dagens løb – eller faktisk to. Den første og vigtigste var, at jeg ville forsøge, at løbe turen helt uden indtag af energi (Her må der godt rystes på hovedet og tænkes – lorte-projekt!, og så igen, så mener jeg stadig projektet var godt og til dels fornuftigt). Mit depot ses derfor på billedet og bestod altså af 2 stk tyggegummier, og så 1½ liter vand i rygsækken. Dagens anden projekt var koblet lidt op på det første – nemlig test af min nye lækre Salomon væske-rygsæk. En rygsæk som jeg fik for en uges tid siden og som ikke havde været i brug (her tænker nogen nok – test altid nyt udstyr før brug.. og ja, det er nok en god ide, men altså jeg har bare ikke gidet teste den på en 10-15 km tur).

Dagens overdådige depot :)

Dagens overdådige depot :)

Lad mig starte med rygsæk-testen. Jeg startede godt nok med at bande og justere på stropper efter 50 meter, men det for nok forventeligt eftersom den bare sidder højere og anderledes end min anden rygsæk. Efter lidt tilvænning gik det derfor faktisk rigtig godt! På et tidspunkt blev jeg godt meget bevist om, at rygsæk-sports-bh-kombien ikke var helt vellykket. Og ja, det ses nok tydeligt af billedet, at jeg ikke igen tager samme sports-bh på, når jeg vil bruge min rygsæk. Derudover så fungere det super. Jeg havde været lidt skeptisk overfor at slangen føres op til munden nedenfra, men det fungerede faktisk fantastisk, og jeg havde klart nemmere ved at drikke af den, end af min anden blære/rygsæk. Når det er sagt, så lykkedes det mig ikke helt at drikke nok. Det blev til 750 ml, så derfor blev der efter løbet hældt en del indenfor.

av av av altså...

av av av altså…

Mht energiindtaget (eller mangel på samme) så gik det projekt faktisk overraskende godt. På de 15-20 km syntes jeg godt nok det var lidt hårdt! Men jeg var måske allermest ramt af vejret! Sne og blæst var ikke lige hvad jeg havde regnet med, og altså ikke lige favorit-vejret. Som tiden gik, så gik det i hvert fald bedre og bedre. Jeg løb de første 26 km med min studieveninde, hvor der blev snakket og hygget, og hvor tempoet til sidst røg et tak nedad. På de sidste 3 omgange havde jeg derfor en portion opsparet energi, som skulle knaldes af – og det blev den! Jeg har godt nok ikke kigget data endnu, men jeg tror ikke det er meget forkert at påstå, at de sidste 16 km blev løbet med et tempo omkring de 5.25 min/km. Selvfølgelig blev det hårdt til sidst, men kriserne udeblev, og jeg kan nu sige, at jeg har gennemført et marathonløb uden energiindtag :)

Men ja, hvorfor overhovedet kaste sig over sådan et skørt projekt? Det lyder måske lidt hjernedødt og uigennemtænkt. Og jeg indrømmer gerne, at tidspunktet kunne være bedre valgt, da jeg har brug for effektiv restitution lige nu, men sådan blev det så bare ikke…. men derudover så er der altså en mening med projektet! Det handler om, at jeg over nogle måneder har forsøgt at tvinge kroppen over på mest mulig fedtforbrænding når jeg løber! Og det gør jeg af den simple årsag, at jeg på sigt vil løbe længere, og at jeg derfor vil kunne drage stor nytte af at min krop er god til fedtforbrænding og knap så afhængig af at få energi under løb.

Tørre kedelige facts
Selvom det ikke er det der betyder mest for mig, så skal der jo tal på bordet! Sluttiden blev 3.59.58 – og ja der blev spænet igennem de sidste 3 km, da jeg kunne se, at jeg kunne time den til under 4 timer ved at løbe under 5.15 på de sidste 3 km :) De 26 første km var i fantastisk selskab, og de sidste foregik som ego-løber med musik i ørerne. På de sidste 16 km blev der overhalet en del, og jeg fik på baggrund af de km en del ros bagefter (total snedigt at slappe af i starten for så at overhale en masse til sidst, og dermed få dem til at tro, at man har holdt det tempo hele vejen ;) ). Efter en lille omvej efter mål (jeg havde jo slet ikke været i depot og manglede derfor lige 150 meter, som jeg lige tog foran depotet) skulle der spises, skiftes tøj og hygges ind der lige var et par transport km og en metro tur tilbage mod byen

Nu venter en lille lur (pga sårene, bliver det IKKE på ryggen), og så forsøger jeg at gøre lidt ved væskeblancen og den seneste uges (efter mine standarder) skræmmende alkohol-indtags-statistik ;)

Rigtig god påske derude! Og tak for i dag til alle jer der var med på Amager.

2 tanker om "Dagens marathon-projekt blev completed i god stil"

  1. Jeg synes da ikke, dit projekt var så dumt igen – men jeg bedømmer nok også løbe-relaterede eksperimenter ud fra en anden skala end gennemsnitsdanskeren ;-) Egentlig lyder det som en meget fin idé, det med at tvinge kroppen til at forbrænde mere flæsk. Selv løber jeg helst uden at proppe i munden, men bliver simpelthen nødt til at lære det, hvis jeg vil begå mig på 24 timer. Hvis du satser på 6 timer og 100 km, tror jeg bestemt du har fat i den lange ende! Du så i hvert fald meget overskudsagtig ud på Amager.
    God påske også til dig, og vi ses i Horsens. De har nogle supernuttede maskotter, og hvis vi bare får vindstille, skal det nok blive en god løbedag :-)

    • Tak :) og tak for kommentaren om at jeg så overskudsagtig ud – utroligt nok føltes det også sådan det meste af tiden.. Vi krydser fingre for lækkert vejr om 14 dage :) vi ses..

Skriv et svar

