Alot ultramarathon 2013

I lørdags skrev jeg kort om det her marathon jeg løb, og lovede at skrive lidt mere om løbet.. Sjovt nok fik jeg vist bare aldrig skrevet hvilket løb det lige var jeg havde deltaget i ;) Så det skal der selvfølgelig rettes op på. Der var tale om Copenhagen Ultramarathon arrangeret af ALOT. Et løb hvor der er mulighed for at løbe 100 km, 50 km og altså marathon.

Alle distancer løbes på en 10 km rundstrækning, og på marathondistancen har man så lige en bonusomgang omkring Tueholmsøen, inden man begiver sig ud på første omgang. Jeg havde faktisk længe luret på at deltage på 50 km distancen, men havde ikke turdet satse på det pga. 6 timers løbet ugen før. Det var som jeg har nævnt også pga. den usikkerhed, at jeg endte med at tilmelde mig marathon i stedet – og lad mig bare starte med at sige, at det var den helt rigtige beslutning!

En lidt kaotisk optakt…
Jeg har to gange tidligere deltaget i ALOTs 6 timers løb, der afholdes i slutningen af oktober. Det var derfor første gang jeg skulle se området i solskin og lidt varmere vejr. Fredag stod på shopping i Kbh, og hvor var det dog fantastisk at komme ind til byen igen, at shoppe og at se nogle veninder. Så fredag gik altså op i alt andet end løbsforberedelser. Jo jo, jeg fik købt nye fantastisk flotte grønne tights, som også blev taget i brug lørdag, men derudover kiksede nogle andre ting. Shoppingen begejstrede så meget, at jeg ikke rigtig fik spist andet end aftensmad fredag. Det blev også først sent fredag aften, at jeg fik styr på tøj, sko, tilmelding og transport til løbet. Det med maden gik faktisk så galt, at jeg måtte op og spise i løbet af natten.

Derfor var jeg også noget bekymret lørdag morgen, da jeg lidt over 5 stod op. Men jeg fik spist lidt ekstra og løb så ellers afsted mod Nørreport. I toget mødtes jeg med et par løbevenner og klokken 7.30 nåede vi frem til startstedet. Pga. de tidligere deltagelser vidste jeg lidt om, hvordan ting foregår derude, nummerafhentning, baggageopbevaring mv. Så selvom jeg ikke havde fået tilmeldt mig løbet, og vi ankom en halv time før start, var jeg for en gangs skyld rimelig rolig, og egentlig bare klar! Tilmelding gik uden problemer. Fordi jeg ikke havde tilmeldt mig på forhånd var der desværre ingen T-shirt til mig – men med lidt kvindelist og charme, blev jeg alligevel den heldige ejer af et styk ny lækker T-shirt ;)

Et fantastisk løb!
Klokken 8.00 efter en kort information gik starten. Og som jeg har skrevet, så fløj jeg af sted! Benene løb af sig selv, tiden fløj af sted og det var egentlig bare en fest :) Efter 5 km var jeg dog lidt bekymret for mit energiniveau! Her gik det så op for mig, at jeg havde glemt det der med gels og energi. Jeg havde derfor kun den ene gel med mig, som jeg også havde fået snakket mig til ved tilmeldingen. Den indtog jeg så ved 5,5 km sammen med 5 vingummier! Energi-krisen viste sig heldigvis at udeblive! Jeg indtog yderligere vel 5 vingummier under løbet, og som i ved, så kom jeg jo ganske godt igennem.

Hvis ikke det var for de sidste 10 km, så er det uden tvivl et af mine bedste løb. Den fornemmelse jeg havde i kroppen var bare helt fantastisk! Som jeg skrev sidst, røg tempoet ned efter de 32 km! Faktisk kan jeg se, at det allerede faldt ved 26 km! Og jeg ved godt hvorfor – her fik jeg nemlig ondt i anklen…. Ja, og her overvejede jeg kortvarigt at stoppe, men gjorde det som bekendt ikke! Så anklen har delvist skylden for det faldende tempo, men derudover, så blev jeg også træt! Benene blev virkelig tunge de sidste 7 km, men hjem kom jeg da, og de sidste hårde km ødelægger bestemt ikke følelsen af et fantastisk løb! At løbe mit 2. hurtigste marathon 6 dage efter PR på 6 timers løb er bestemt ikke forventet, og kan jeg kun være stolt af! Jeg er super glad for løbet, fordi jeg faktisk troede at mit tempo var faldet, men efter i lørdags ved jeg, at en PR på marathon sagtens kan lade sig gøre – selv nu (selvom det ikke kommer til at ske, da der står andre ting på programmet).

Udover at det var et fantastisk løb for mig selv, så var selve løbet også bare super! Fantastisk vejr for det første! men også en lækker flad rute med et ganske fornuftigt underlag! Depoter for hver 3,33 km er ganske perfekt og betød, at jeg kunne drikke for hver 6,66 km, hvilken passede mig perfekt. Super depoter med fantastiske depotbestyrere, som stod klar til at levere lige hvad man ville have, så man ikke behøvede stoppe og orientere sig om hvor de forskellige ting var! Ganske enkelt perfekt! Og så var der bare generelt tjek på det hele! Det var fedt og bare super lækkert at sætte trumf på ved at løbe i mål som første kvinde.

Mht. den der ankel, så måtte jeg straks efter løbet have is på, og jeg havde is på flere gange i løbet af dagen! Nej, jeg var ikke stolt af mig selv!! Heldigvis viste det sig allerede søndag, at der ikke var noget galt! Jeg har i dag løbet 12 km uden problemer, og jeg har efterhånden konkluderet, at jeg nok bare skulle have fulgt min første indskydelse og have løsnet snørrebåndene – for jeg tror simpelthen ømheden kom af, at skoene ikke sad rigtigt. Stængerne?!? Ja de har det ellers fint ;)

De andre distancer
Da jeg bare løb den korte rute var jeg jo færdig længe før de andre. Men det var en stor dag derude for nogle af de seje løbere. Både flere af dem jeg kender løb nogle flotte løb, men især de to hurtigste på 100 km distancen imponerede! 2 kvinder kom under 9 timer på 100 km, og ja så vidt jeg husker var der ingen mænd der klarede det i år. Det er virkelig sejt løbet, og ja, der er noget at se op til der ;)

Her til sidst får i lige et par billeder fra dagen.

Før starten. Der var en lille smule koldt, men i anledningen af mine nye grønne tights skulle farverne altså frem (om jeg så måtte fryse...)

Før starten. Der var en lille smule koldt, men i anledningen af mine nye grønne tights skulle farverne altså frem (om jeg så måtte fryse…)

Lige før mål. Jeg tjekker lige om jeg når under de 3.40 ;)

Lige før mål. Jeg tjekker lige om jeg når under de 3.40 ;)

Første billede af mig på toppen af skamlen i løbesammenhænge!

Første billede af mig på toppen af skamlen i løbesammenhænge!

Skriv et svar

