Træning mod et 6 timers løb

Efter 6 timers løbet i horsens lovede jeg at prøve at skrive lidt om hvordan jeg havde trænet frem mod mine 6 timers løb.
Jeg har løbet tre 6 timers løb. Det ene løb jeg bare, mens jeg for det første og de sidste løb havde trænet længe og målrettet frem mod løbet.

Under det første løb, løb jeg for første gang nogensinde over de her 32-33 km og selvom målet var på 60 km, så handlede det meget om at finde ud af hvordan kroppen reagerede. I horsens vidste jeg en del mere om det og havde derfor mere fokus på stabilt, lavt tempo for at undgå det der kollaps jeg tidligere går oplevet efter de 4-5 timer.

Derfor har min træning mod de to løb været vidt forskellige. På samme måde går andre igen sikkert trænet på en helt tredje måde. Der er sikkert nogle strategier der er bedre end andre, og jeg vil på ingen måde påstå at mine er de rigtige. De går fungeret fint for mig og passet ind i den hverdag jeg skal have til at hænge sammen.

Første 6 timers løb, oktober 2011
Ugentlig træningsmængde lå på 50-60 km. Derudover bestod træningen af noget badminton og lidt ustruktureret styrketræning. Coretræning var en by i rusland og selvom mange måske så mig som veltrænet, så var jeg en slatten spaghetti på visse områder.

Selve løbetræningen var altså klart det der fyldte mest. Jeg løb ca en måned før løbet min længste tur på omkring de 32 km. Inden da havde jeg vist været i nærheden af 30 km et par gange. Men langt de fleste ture var altså på maks 20-25 km. Og da det ugentlige km tal var på 50-60 km, så var der ikke mange af de længe ture om ugen.

På dagen løb jeg 58,8 km og der var flere kriser. Jeg tror allerede tempoet røg efter de 25 km og jeg havde virkelig ondt i stængerne de sidste timer. Når det er sagt, så mener jeg sagtens man kan træne frem mod et 6 timers løb på den måde. Den mentale udfordring er måske nok stor, fordi man ikke helt ved hvordan kroppen reagerer når man pludselig løber meget længere. Men hvis man ved med sig selv, at man mentalt er den type som ikke giver op, når det bliver lidt uvant eller gør ondt, så vil jeg sige, at man sagtens kan gøre det på den måde.

Mit tredje 6 timers løb, april 2013
Frem mod løbet i horsens går min træning været markant anderledes. Den primære årsag hertil var ønsket om at løbe et stabilt 6 timers løb. Strategien var at forbedre min udholdenhed, men samtidig fokusere på hele kroppen og på variation i træningen. På mange måder virker min træning måske ikke så målrettet, fordi den har været så varieret. Men igen har det passet ind i min hverdag, jeg har hygget mig med det, og det har været sjovt.

I korte træk er nogle af de store forskelle at jeg har løbet 80-100km om ugen, lavet en milliard balance og coreøvelser og fået struktur på styrketræningen. Badminton er desuden røget ud. Og så har jeg snakket rigtig meget! Jeg har løbet utrolig mange lange og langsomme ture, hvor jeg nærmest har snakket mere end jeg har løbet;) men jeg har også løbet hurtige ture. Både tempoture men også intervaller. Derudover har jeg kastet mig over både trapper, bakker og i perioder lidt terræn. Træningsmængden har kort sagt været væsentligt større og meget mere varieret.

Hvad jeg vil bruge fremover
Det er ikke til at sige hvad der er rigtigt at gøre, men jeg kan sige lidt om hvad jeg vil foretrække. Til et 6 timers løb mener jeg faktisk at en mængde på de der 50-60 km om ugen kan være ganske rigeligt. Jeg tror faktisk variationen og fokus på at få hele kroppen med er vigtigere end at løbe en masse km. Når det er sagt, så mener jeg at størstedelen af et 6 timers løb løbes oppe i hovedet. Dels handler det om at starte i et fornuftigt tempo, hvilket er fandens svært. Men for mig er det også bare vigtigt at have en klar plan. Det kan være vedr depot, energi, hvorvidt jeg vil gå, tøjskift, kriser osv. Her er der meget at vinde, hvis man ved hvor man har sig selv og ved hvordan man kan manipulere sig selv, når det bliver hårdt eller ikke går som forventet :)

Hvorfor løber jeg så selv mange flere km? Ja, jeg må km nok indrømme, at det er fordi jeg allerede er på vej mod næste mål. Et mål som er kommet lidt ind fra sidelinien og som jeg nok snart skal fortælle mere om…

6 thoughts on “Træning mod et 6 timers løb

  1. Sidsel tak for dit indlæg. Nu ved jeg slet ikke om det er noget for mig med et 6 timers løb. Jeg har lige mit første marathon jeg skal overleve først. :) Men spændende læsning alligevel, da jeg har nogle tanker i den retning. Men så skal jeg også have overskud til at træne mere end ca 55 km pr uge, og have mere focus på min kost. Ikke at jeg spiser/drikker meget usundt, men der vil være noget at hente ved det.

    • Tak for din kommentar :) Det bliver spændende at se hvad du kaster dig over efter dit marathon :) Med din nysgerrighed efter de længere distancer er et 6 timers løb i hvert fald et oplagt sted at starte, hvis du efter marathon stadig er nysgerrig efter mere ;) Du vil sikkert uden de store problemer over en periode kunne bevæge dig fra dine 55 om ugen til en 75 stykker, og med god variation, så har du altså et rigtig godt udgangspunkt vil jeg mene :)

  2. Hej Sidsel

    Jeg går også og leger med tanken om et 6-timers løb bare for at prøve det.

    Du skriver om dine forskellige tilgange til udfordringen og det er spændende læsning. Det fik mig til at tænke på, at jeg på egen krop har jeg mærket, at forskellen på at løbe 40-50 km ugentligt op mod et marathon ikke forbereder kroppen på belastningen på de 42.2 km i samme grad som 80-100 km ugentligt, og således kan en mindre træningsmængde give ømme ben dagene efter et marathon, hvis man har løbet sig helt ud.

    Men en mindre træningsmængde vil som regel også betyde et dårligere resultat. I min klub har jeg hørt det nævnt, at forskellen på 50-60 km/uge og 80-100 km/uge svarer til 1-2 minutter per 10 km og så kan man jo gange det tal op, alt efter distancen…

    For mig som går efter sub3 betyder det enormt meget!

    Igen, tak for et godt indlæg

    • Hej Per

      Også tak for din kommentar og din ros :) Jeg må helt sikkert give dig ret! Jeg oplever ikke længere ømme ben efter de lange løb, hvor jeg første gang var helt smadret, og jeg tror også det hænger sammen med træningsmængden og det at benene simpelthen er vant til mere. Så hvis man vil gøre det rart for en selv i dagene efter, så er det ikke dumt, at ligge lidt ekstra km oveni ;)

      Du har ret mht. træningsmængdens betydning for tempo (jeg ser sådan en graf fra en løbebog for mig) Men jeg tror der er mange der skal bruge noget tid på at komme op på de 80-100 km om ugen, og at de måske kan få samme effekt ved at sikre stor variation – måske især når jeg tænker meget i motionsløbere :). Men netop for en som vil løbe sub3 tror jeg bestemt de ekstra km er godt givet ud. Og hvis man er total hardcore på 6 timers er de nok også, men for mange handler et 6 timers mest om at holde ud de sidste 2 timer, og lige netop der smider man hurtigt de par minutter man har sparet de første 4 timer, hvorfor jeg mener, at tempoet måske ikke er det der skal have størst fokus på 6 timers (for mange i hvert fald) ;)

      Håber du lykkes med de sub3 og at jeg en dag ser dig på banen til et 6 timers løb :)

  3. Hej Sidsel!
    Håber det er okay, at jeg kommenterer på dit indlæg så mange måneder efter det blev skrevet – der var blot lige en ting, der slog mig :)
    Du skriver, at du til dit første 6timers løb havde en tur på 32km som din længste – så kom jeg til at tænke på: Hvad var din længste tur op til dit tredje 6timers løb? Og hvad vil du anbefale ift., baseret på dine hidtidige erfaringer?

    Maia.

    P.S. Tak for mange underholdende og interessante indlæg :)

    • Hej Maia.

      Det er selvfølgelig helt okay, at du skriver :) Det er et lidt svært spørgsmål, for da jeg løb mit tredje 6 timers løb trænede jeg samtidig frem mod at løbe 100 km, så alene af den grund havde jeg nogle lange ture inden, og mener faktisk at jeg løb 60 km 6 uger inden. Men generelt mener jeg ikke du har behov for de lange ture over de der 30-35 km. Selvfølgelig skal du så mentalt vide, at du “kan” og ikke gå i baglås, når du når ud over et vist punkt. Jeg løb for tre uger siden 12 timers løb, og inden da havde jeg vist ikke været over de 30 km i nærmest nogle måneder. Så egentlig vil jeg ikke anbefale en hel masse ture over de 35 km´:) Håber det kunne bruge.

      mange hilsner Sidsel

Skriv et svar

