Jeg er klar!

Om 24 timer er jeg begyndt på Tour de Bramming – 10 rundture i byen a hver 10 km – med start kl 8:00. Allerede nu glæder jeg mig helt afsindigt. Faktisk har jeg glædet mig helt vildt allerede siden i mandags, så det bliver virkelig dejligt at komme i gang. Jeg har holdt mig rask, trods at jeg har tilbragt hele ugen i selskab med småsyge folk. Jeg har godt nok døjet med svimmelhed, men tror jeg er sluppet af med det i løbet af ugen. De sidste ting er ved at være afklaret, og mine ting mangler nærmest bare at blive smidt i kufferten og så er jeg klar til at tage mod Esbjerg i eftermiddag. Der har selvfølgelig været nogle overvejelser omkring tøj, gear, energi mv., og lidt af det følger nedenfor, og så slutter jeg af med at afsløre lidt om strategien for løbet!

Gear
På trods af flere små-issues er jeg også ved at være klar! Det at få fat i en klubtrøje skulle vise sig at blive et af de største problemer. Torsdag aften lykkedes det dog – desværre har det betydet, at jeg ikke har haft mulighed for at løbe i trøjerne overhovedet. Som bonus så er de simpelthen afsindigt grimme! Første problem er, at de er røde, og når jeg efter 5 km er ligeså rød i hovedet, så er rød bare slet ikke min farve. Den ene trøje er en gammel model, og er egentlig bare lidt grim, den nye model er faktisk lidt pænere, men bare stadig utrolig lidt feminin. Da størrelsen oveni er ret så lille i det, så var første prøvning ingen succes, og gav alt for mange associationer til russiske atleter med alt for maskuline kroppe og for stramt tøj.….men fuck det, jeg smører mig ind i vaseline og krydser fingre for at de ikke giver gnavesår, og så må jeg jo kompensere for den manglende femininitet ved at løbe i kjole eller noget i næste uge ;)

Sko har hele tiden været et issue, men også et issue hvor jeg har vidst, at jeg ikke fandt en skide god løsning. Jeg har i mange år løbet lange ture i en New Balance sko, som jeg har elsket, men som jeg har en mistanke om har været årsagen til en ømhed jeg har haft på højre ankel. Desuden er jeg rykket mere og mere over i en Brooks sko, som jeg elsker endnu mere – men som kan give mig vabler på ydersiden af højre lilletå. Så jeg har diskuteret grundigt med mig selv, men er endt med at gå efter vablerne… og så ellers krydse fingre for, at jeg helt slipper.

Musik er altid godt i en krise! Derfor har jeg også skullet bruge lidt tid til at affinde mig med, at det ikke er tilladt at medbringe musik på turen i morgen. Jeg har nu affundet mig med det, men jeg forstår stadig ikke reglen, og synes egentlig det er langt ude! Kort sagt er det ikke tilladt fordi det vist ryger ind under en regel om, at man ikke må modtage hjælp udefra, herunder radiokontakt, og bom bom, så er musik lige pludselig heller ikke tilladt… Jeg forstår det endnu mindre efter sidste weekend, hvor der blev løbet VM i 24 timer løb, og hvor musik er tilladt… men jeg lader den ligge her ;) Jeg synger for mig selv i kriserne, eller finder på noget andet – det skal ikke være det der slår mig ud ;)

Energi og salt
Det er et emne jeg hurtigt kan komme rundt om. Det ser ud til, at det bliver varmt – da mit favoritløbevejr er 12 grader og småregn, kommer jeg rigtig meget udenfor min comfortzone i morgen. Det vigtigste er derfor, at få drukket nok og få nok salt indenbords. Energi er selvfølgelig stadig meget vigtigt, men jeg tror der er meget fornuft i, at jeg først og fremmest husker at indtage mine saltsticks og fokuserer på rigeligt væske. Strategien er enkel. Jeg har egne flasker med vand og energi, som jeg løber med. Det gør jeg for at øge chancerne for at få drukket nok. Hvis jeg kun drikker i depotet, tror jeg risikoen for at jeg får for lidt ind er alt for stor. Depotet er udstyret med samme type gels som jeg normalt spiser, og skulle ellers indeholde mange ting. Derfor har jeg gjort noget nyt (ja ja, prøv aldrig nye ting til et løb…), jeg har planer om ikke at have en fast energistrategi (udover mit energidrik). Jeg har simpelthen tænkt mig at spise det jeg har lyst til. Derfor er det planen, at jeg skal i fællesdepotet, ligesom mit eget depot indeholder lidt af alt muligt underligt.

Strategien
Når jeg ser på min træning og forrige løb, så fremgår en træningstur særlig vellykket for mig – nemlig 61 km turen på Røsnæs og Asnæs i starten af marts. Jeg løb hele turen med stort overskud, uden musik (!!), med masser af snak, fantastisk selskab og jeg nød det bare! Derfor prøver jeg at efterligne situationen den gang. Det betyder, at carboloading har været meget moderat. Jeg spiser normalt med eneste undtagelse, at jeg i dag og i går lige topper op med lidt boller og en portion risengrød hver dag. Det føles godt so far, så det håber jeg fortsætter 

Mht. tempoten så løb vi den gang 61 km med et gennemsnitspace på 5.52 min/km. Heraf var der indlagt 10-15 minutters pause så vidt jeg husker. Derfor har jeg besluttet, at udgangstempoet faktisk bliver lidt hurtigere end min umiddelbare tanke. Jeg starter nemlig på et udgangstempo omkring de 10,5 km/time i stedet for 10 km/time, som var min umiddelbare tanke. Det gør jeg dels fordi det spillede så godt sidst, men også fordi jeg ligeså godt kan være realistisk! Mit langsomme tempo har nemlig rykket sig en del, og jeg løber faktisk meget sjældent så langsomt. Derfor kan jeg måske godt beslutte mig for 10 km/timen, men jeg tror bare ikke det kommer til at ske – slet ikke hvis jeg kommer til at løbe og snakke! Så derfor er valget faldet på de 10,5 km/time, og så må jeg ligesom overholde det!

Derudover så skal der være tid i depotet, hvis jeg skal sige hej til nogen, skal skifte tøj eller noget helt andet. Derfor håber jeg at gennemføre de første 60 km i noget der ligner 6 timer. Derefter bliver det så rigtig sjovt ;) For jeg har aldrig løbet længere end 6 timer i streg, så reelt ved jeg ikke hvad kroppen siger til det. Da jeg før Horsens var nok så kæk og meldte ud, at jeg ville løbe 66 km, havde jeg en chance for at vurdere, at det var realistisk. Det har jeg ikke her! Derfor drømmer jeg om, at fortsætte i pace inkl. Pauser, og dermed ende med en sluttid på de 10 timer. Men jeg ved der sker ting og sager med kroppen ude over de 60-70 km, og jeg aner jo bare ikke, hvad min krop siger til det. Men jeg ved samtidig også, at jeg er vandvittigt stædig (især nu, hvor jeg har luftet min drøm for jer herinde) og at jeg på 6 timers løb er en af dem der løber mest stabilt – og det håber jeg selvfølgelig kan videreføres her. Bliver det 11 timer eller 12 timer er egentlig heller ikke så afgørende – bare jeg gennemfører uden skader. Jeg føler mig så forberedt som jeg kan på nuværende tidspunkt, og nu skal jeg egentlig bare lære lidt mere om mig selv – selvom det selvfølgelig vil være sjovest at lære, at jeg kan holde mig relativt stabilt i mere end de 6 timer.

Til de nysgerrige, så kan man like løbets facebook-side, hvor de skulle komme med live-opdateringer på løbet i løbet af i morgen. Jeg ved ikke hvordan og hvor meget, og om man kun følger de forreste, men det kan i så finde ud af i morgen ;) Link til siden er her

Ruten ses nedenfor, og ellers kan lidt mere info om løbet ses på løbets hjemmeside her

10 km ruten i Bramming som skal gennemløbes ti gange.

10 km ruten i Bramming som skal gennemløbes ti gange.

4 thoughts on “Jeg er klar!

  1. Rigtig god tur, Sidsel! Jeg skal tænke på dig, når jeg sammen med ca 11.000 løber Copenhagen.
    Kh Jesper Bundgaard

Skriv et svar

