Kort status på første halvår af 2013 og lidt tanker om 2014

Så gik halvdelen af 2013! Faktisk fløj den af sted, og jeg har svært ved at forstå hvor tiden blev af. Heldigvis kan jeg se tilbage på 6 fantastiske måneder. 6 måneder uden de store skader og problemer, og 6 måneder, hvor jeg har oplevet en masse og har præsteret og løbet nogle super gode løb. Kort sagt så kan jeg kun være rigtig meget tilfreds.

Træningsmængde og -type
Jeg har nok mere end en gang sagt, at jeg ikke skal træne mere. Alligevel så sniger træningsmængden sig opad uden jeg helt opdager det. Især kilometerne i løbeskoene er sneget sig opad efter jeg er flyttet til Kalundborg, hvor der ikke helt er de samme muligheder for holdtræning og især efter at jeg har valgt at skære ned på styrketræningen. Flytningen til Kalundborg har altså betydet et “næsten-farvel” til mit elskede pilates (der er kun en instruktør der kan gøre pilates fantastisk, og hun er desværre i Kbh!) og så har det også betydet, at jeg sjældent kommer til diverse hold i funktion træning stilen. Men der er selvfølgelig kommet nye aktiviteter til. Svømningen har fyldt mere, men er desværre røget lidt ud igen pga. dårlige træningstider og en svømme-rygrad som en regnorm! Og så er jeg jo begyndt at ro i kajak, som jeg synes er ganske fantastisk!

Men den største ændring er altså stadig uden tvivl, at løbemængden er røget op, og jeg er begyndt at løbe mere varieret. I juni måned endte jeg således med at løbe intet mindre end 477 km! Det er altså ca. dobbelt så meget som jeg plejede at løbe, da jeg boede i Kbh. Derudover så har de første 6 måneder af 2013 indtil nu budt på mere end 2200 km, hvilket er væsentligt mere end de ca. 2000 km jeg præsterede at løbe i hele 2011. Det sjove er, at jeg jo ikke føler, at belastningen er blevet så meget større – men det er selvfølgelig bare et positivt tegn :)

Masser af succeser
2013 har indtil nu budt på PR på 6 timers løb og gennemførelse af et 100 km løb :) Derudover havde jeg en fantastisk oplevelse på Bornholm – både til Hammer Trail, men også på Trailcampen i marts måned. Jeg har ikke løbet PR på marathon, men jeg har vist overfor mig selv, at jeg har den i mig :) Nu skal det bare lige passes in i planerne :)

Men den største succes er nok egentlig ikke et “resultat” som sådan – det er i stedet den udvikling jeg har kunnet mærke. Jeg er flere gange blevet forundret over mig selv og min krop. Jeg har løbet løb og efterfølgende erklæret, at nu var jeg helt færdig, hvorefter jeg en time senere har rejst mig og egentlig har måttet erkende, at jeg faktisk var ret frisk. Gennemførelsen af 5 marathonløb på 4 dage i sidste weekend symboliserer nok meget godt dette. De mange succeser og især den styrke jeg nu har nået gør selvfølgelig, at jeg begynder at tænke “stort”. Jeg begynder at ville nogle ting. Jeg vil løbe 100 km igen! Jeg vil løbe det hurtigere, men jeg vil også løbe “flottere” løb. Løb hvor omgivelserne er en oplevelse, og hvor jeg ser andet og mere end villakvarterer og andre dele af Danmark (som selvfølgelig sagtens kan være fantastisk, men jeg vil også bare til at komme mere ud). Jeg har godt nok også fået en reminder om, at jeg ikke kan holde til alt, så i første omgang holder jeg mig fra de helt lange løb over flere dage.

Næste mål
Næste store mål kunne derfor meget vel være løbet Hong Kong 100 Ultra Trail Race. Jeg har i hvert fald i et impulsivt øjeblik forelsket mig fuldstændig i tanken om at løbe løbet. Lad mig sige med det samme, at det er slet ikke gennemtænkt, og jeg skal da lige undersøge det nærmere inden tilmeldingen åbner i august. Men indtil nu har jeg sikret mig fri to uger i januar (har lige måttet ofre lidt sommerferie på den konto) og er fuldstændig indstillet på, at jeg skal til Hong Kong og løbe.

Det virker måske nok som en hurtig beslutning, og det er det da også. Men med til historien hører jo, at jeg har boet lige på den kinesiske side af grænsen til Hong Kong i 6 måneder og derfor har brugt en masse tid i Hong Kong. Og jeg elsker Hong Kong! Jeg elsker byen, jeg elsker dens forskellighed, men hvor elsker jeg også bare naturen! Samtidig er det dog en natur, jeg har set alt for lidt af. Det virker måske underligt, når jeg nu var der i 6 måneder, men mine kinesiske kolleger var så bekymrede for at jeg ville blive slået ned, slået ihjel og solgt som organer (eller sådan noget – jeg forstod det aldrig helt, men jeg fik i hvert fald ikke lov til at bevæge mig rundt så meget alene udenfor byerne), at jeg aldrig så alt det jeg gerne ville. Men der er jo heldigvis stadig tid til det. Og løbet her bringer mig altså 100 km rundt i Hong Kong og ud fra ruten og billederne, så ser det bare så fedt og lækkert ud!

Fra HK 100 km ruten. http://www.hk100-ultra.com/

Fra HK 100 km ruten. http://www.hk100-ultra.com/

Skriv et svar

