Min havsvømnings-dåb :)

Allerede i januar købte jeg min våddragt, og jeg så frem mod at det blev varmt nok til at komme ud og svømme! Så skete der imidlertid det, at jeg gik lidt kold i svømningen, og samtidig fandt jeg ud af at jeg ville ro i kajak, og jeg fandt endvidere ud af, at min våddragt egnede sig fantastisk til kajakroning – og næste trin var så at bilde mig selv ind, at det nok bare var bedst, at jeg kun brugte den til roning og slet ikke forsøgte mig med det der havsvømning.

Altså det vil så sige lige indtil en af trifyrene spurgte om ikke jeg ville med. I bedste Sidsel-stil sagde jeg selvfølgelig ja med det samme, og overvejede det ikke nærmere før jeg altså i eftermiddags stod ved stranden og kæmpede mig i min våddragt. For da må jeg indrømme at jeg lige overvejede det med temperaturen lidt, og nok især det faktum, at jeg faktisk ikke har svømmet i halvanden måned. Men nå ja, det var jo bare af sted. Så efter lidt instruktioner og lidt snak om planen gik det ellers af sted….

Kæmpe KÆMPE succes
Og ganske kort, så var det bare det fedeste i verden! Jo jo, lidt køligt, men faktisk slet ikke slemt! Lidt angstprovokerende, når jeg ramte tang og vandmænd med ansigt og hænder, og ikke mindst sindssygt hårdt! Hårdt fordi det bare er så anderledes end at svømme i svømmehallen, og fordi jeg slet ikke kunne styre tempoet og havde svært ved at slappe rigtig af, og nok også bare hårdt fordi det var uvant og der samtidig var en milliard nye indtryk – bl.a. netop det med tang, vandmænd og hvad man ellers ser på havbunden (man kan faktisk godt blive så opslugt af at se hvad der befinder sig på havbunden, at man glemmer at trække vejret!)

Det var uden tvivl en øjenåbner! Og jeg spørger mig selv hvorfor jeg kunne være så dum, at bilde mig selv ind, at det slet ikke var mig! Jo jo, svømning er måske stadig lidt fesent – men det gælder altså mest af alt i svømmehallen! Til gengæld er det så også røvsygt i svømmehallen! Men at svømme ude, er altså bare noget helt andet! Tiden går vildt hurtigt, og når man kommer ind i et godt flow, ja så flyver meterne bare af sted og man farer bare af sted uden at tænke så meget over det. Når jeg svømmer i svømmehallen har jeg en regel om, at jeg må stoppe efter 1000 meter, og jeg kan godt love for, at det er meget få gange, at jeg faktisk har svømmet længere end 1000 meter. I dag svømmede vi uden problemer og uden at jeg kedede mig det meste mere end 1000 meter :)

Angrebslystne vandmænd og svimmelhed
Som allerede nævnt, så var det også udfordrende! Da vi næsten var færdige kom jeg til at svømme et stykke over noget tang, som var så højt, at jeg ramte det med hænderne. Kombineret med, at der var masser af vandmænd, som kom lige tæt nok på, så var det nok til, at jeg lige måtte op og træde vande et par gange ;) Jeg blev også angrebet en enkelt gang af en af de her gopler (den er god nok, jeg har faktisk en hævet overlæbe!), som valgte at gå lige efter munden! Så jeg lærte i hvert fald i dag, at det nogen gange kan være fint at lukke øjnene for at se mindre, men særligt også lidt om vigtigheden af at sørge for at lukke munden!

Udover et kæmpe adrenalinkick gav svømmeturen også et par gode grin. For det første er det hammersvært at orientere sig, så jeg var på afveje et par gange. Derudover så er der det her med havsvømning og svimmelhed/søsyge. Det er noget med det kolde vand og påvirkning af balancenerven. Man modvirker det ved at bruge ørepropper! Jeg hader imidlertid ørepropper, så selvom jeg havde overvejet det inden turen i dag, så var jeg kommet frem til, at jeg hellere måtte lære det på den hårde måde – det kom jeg så også til! Allerede ved anden pause stod jeg og sejlede lidt, men da vi skulle i land igen var den helt gal! Jeg sejlede rundt og væltede også. Jeg overvejede et øjeblik om jeg skulle kravle ind, men klarede til sidst at komme ind, mens jeg holdt mig på benene – men det har helt sikkert set sjovt ud og var virkelig også bare ret morsomt at prøve… men ja, jeg må nok erkende, at jeg skal prøve at blive gode venner med nogle ørepropper ;)

Og ja, nu glæder jeg mig så bare allerede helt vildt til næste gang jeg skal ud og svømme (og er faktisk lidt usikker på, hvor god den der våddragt rent faktisk er til det der kajakroning)…..

havsvoem

Skriv et svar

