På islandske eventyr

Det er tydeligvis ikke helt slut med modgang for mit vedkommende… 10 min efter jeg tog af sted hjemmefra skete der det fantastiske at min telefon valgte at påbegynde en langsom men sikker død! Touch-skærme er fandens værk, og især når dele af skærmen ikke virker! Den korte historie er, at den pt. får kunstigt åndedræt, mens en ny venter i DK, når jeg kommer hjem! (faktisk venter to, for jeg skal nok snart til at overveje om jeg skal til at bruge en old-school telefon på mine løbeture, for det giver nogle byger mv., og det koster altså, og jeg er bare lidt træt af at smadre telefoner!)

Nå men tilbage til Island!! Island er fantastisk! Og vi er næsten kun lige landet – altså næsten…. Ej vi har været her et par dage, og har fået set en masse. Som sagt er der krise på telefon-fronten, så jeg kan ikke diske op med en masse billeder før jeg er hjemme igen. Men jeg har da et af min mormor og jeg i Den Blå Lagune, hvor vi har brugt dagen i dag. Det er et udendørs “bassin” med havvand, der er opvarmet af jordens varme til 37 grader! Det ligger midt ude i klipperne, og er fantastisk at se på, og fantastisk at opleve. Fedt med varmen, mens man kan mærke de 10 grader om ansigtet og se dampen fra vandet! Jeg har set det beskrevet, som en turist-fælde, som man skal gå i ;) Og jeg er helt enig! Min mormor som flere gange har nævnt at det der med badedragt ikke var så godt, og at det var mange år siden, var så glad for at hun gjorde det! Og kort sagt, så har vi simpelthen bare nydt dagen så meget! Og vigtigst af alt, så har jeg bare slappet så meget af! En hel dag i slow-tempo – først med at gå langsomt rundt i det her vand. Sidde lidt i vandet, stå lidt under et vandfald, være lidt i dampbad, så sidde lidt på en solseng (ja ja, 10 grader var der i dag, så jeg tog solsengen indenfor). Sidde i en bus, kigge ud, læse lidt og bare slappe af…. Det er slet ikke mig, men måske derfor er det bare så fantastisk at gøre det lige nu!

Derudover har vi set hvaler – eller det var nu nok kun en enkelt! Vi var af sted på vandet i over 3 timer. I solskin, regnvejr, haglvejr og stiv kuling. Jep vi fik det hele! Og endda også masser af bølger! Faktisk så mange, at de anbefalede at man spiste søsygepiller inden. Jeg nærmest tvang min mormor til at spise en, men skulle selvfølgelig ikke selv have (jeg er ligesom for cool til sådan noget…) Selvfølgelig kunne det ikke blive vildt nok, så jeg stod foran da bølgerne var størst og måtte efter lidt tid erkende, at det måske ikke var helt godt! Herefter fulgte en 20 min, hvor jeg tog nogle dybe vejrtrækninger og talte til 10 (mange gange), og tænkte “skal vi ikke snart ind igen”! Men så kom hvalen!!! (og så gik det enten over, eller jeg glemte ubehaget!) Og vi så den fine hval mange gange! Det var super fedt. På dagens tidlige tur, havde de ingenting set, så efter de 2 timer var min optimisme ikke så stor, så det var bare så fedt da det lykkedes. Endnu federe fordi vores guide gik helt i selvsving, fordi det viste sig at være en sejhval, som er den tredjestørste hvalart, som altså ikke normalt ses på lavt vand nær kysterne.

Selvfølgelig har jeg også været af sted på egen hånd – til fods! Jeg har været rundt i byen i gpr, og i dag løb jeg i udkanten af byen. Jeg har været ude i lidt natur, men stadig mest i byen.. Men der er jo heldigvis masser af dage tilbage, så jeg kan få flere ture!

I morgen venter noget fedt – der skal vi nemlig rundt og se nogle af de lækre ting i den her del af Island. En dagstur hvor vi skal se vandfald, geyser og en nationalpark… Det bliver super lækkert!

Badenymfer i den blå lagune

Badenymfer i den blå lagune

Skriv et svar

