Første uges træningsprogram gennemført

Med lidt forsinkelse grundet sygdom lykkedes det mig nu at gennemføre den første uge af træningsprogrammet som Claus Hechmann har strikket sammen til mig. For god ordens skyld er det nok på tide lige at smide et link til Heckmann Sports hjemmeside, så nysgerrige sjæle kan læse lidt nærmere.

Men hvordan er ugen så forløbet? Jo jeg startede jo fredag i sidste uge efter nogle sygedage. Derfor startede jeg på løbebånd, og der har jeg så løbet 4 af den seneste uges 6 pas. Fredag er min mest rolige dag, og jeg var derfor begejstret da jeg havde løbet i fredags – det var jo lige i mit hyggetempo, og var bare perfekt! Herefter fandt jeg så ud af, at det her hyggetempo – mit tempo – altså var tempoet som jeg kun fik lov til at løbe i en gang om ugen fremover (mod tidligere at have løbet noget nær 90% af mine ture i det tempo) Så jeg indrømmer gerne, at jeg ret hurtigt blev lidt presset… Men dagene er gået og jeg har overlevet alle træningspas. Tempoturene, intervaltræningen og de ture der bare er lidt hurtigere end hygge, men uden at være deciderede tempoture.

Dagens træning var nok den jeg havde frygtet mest. Den bestod af 70 minutters løb, hvoraf de 45 min var i et hurtigere tempo end jeg umiddelbart foretrækker – og heraf 20 minutter i 4.38-4.30 min/km. Jeg var presset allerede inden, og var sgu lidt spændt. Jeg var godt klar over, at jeg nemt kunne få ondt af mig selv undervejs! Turen foregik derfor heldigvis med ham den langbenene på slæb – eller det vil sige, at det nok nærmere var mig, der var på slæb! Jeg løber jo hurtigere end ham den langbenede (når bare distancen altså er lang nok), så derfor skulle jeg nok kæmpe mig igennem når han var med ;) Og det lykkedes til fulde. Faktisk gik det rigtig godt, og jeg måtte bagefter erkende, at jeg stadig havde haft overskud.

Jeg måtte dog også erkende, at det er hamrende svært at holde et bestemt tempo, når det drejer sig om et 8 sekunders interval, og når man løber i Kalundborg, som bekendt ikke er så flad. Men selvom tempoet ikke blev ramt hele vejen, så viste pulskurven, at træningspasset gik som forventet (okay måske med en lidt højere puls end jeg er testet til, men jeg giver det lige et par uger og ser om ikke det kommer til at passe, når jeg bliver lidt vant til den højere intensitet).

Så jeg er ved godt mod – og glæder mig bare til de næste mange træningspas (okay er lidt presset over lørdag, men jeg ved jeg kan) :) Og desuden kan træningen mærkes! Det er fedt – jeg sveder når jeg har været ude og løbe, og jeg kan mærke det i mine lår! det er sgu fantastisk :)

2 tanker om "Første uges træningsprogram gennemført"

  1. Hej Sidsel,

    god træner, du har fået! Men Claus’ efternavn staves med h og ikke k! :o)

    Omkring at holde en konstant fart er jeg enig i at det kan være svært og kuperet terræn gør det ikke nemmere. Jeg gjorde det, at jeg til de kortere intervaller fandt en km flad cykelsti, hvor jeg så løb frem og tilbage, det gjorde jo så også samtidig, at jeg ved de progressive intervaller ramte de samme steder på strækningen, hvilket igen var en indikator for om jeg udførte intervallerne godt nok.

    Gav det mening?

    Desværre lider jeg vist selv af glasben og kunne således ikke holde til 7 dages træning om ugen, men så længe jeg kunne, var der fremgang at spore. Så det er ikke uden grund, at Claus træner nogle af DK’s bedste løbere.

    God vind!

    • Hej Per. Tak for rettelsen (jeg skulle have rettet det til nu). Jeg er muligvis ved at give Claus en helt ny identitet eftersom jeg også allerede har givet byen han bor i et forkert navn ;) Jeg vil tage dit fif med – tror især jeg vil have gavn af at løbe på en bestemt strækning, når jeg løber 500 meter intervaller med skiftende tempo.

      Ærgerligt med glasbenene. Jeg føler jo allerede nu fremgang (måske er det lidt indbildning og skyldes mest af alt den succes jeg har oplvevet med træning), men jeg er ret overbevist om, at jeg helt sikkert vil kunne se (og måle) en ændring når jeg afslutter forløbet i januar :)

      Også god vind til dig :)

Skriv et svar

