Orø Rundt med Holbæk Orienteringsklub og Løbeklubben på facebook

I anledning af en lille fin social løbetur på Orø havde jeg i dag valgt at afvige lidt fra mit træningsprogram. Turen i dag skulle byde på 20 min i helt roligt tempo, så 60 min i et tempo, hvor jeg ikke er presset, men heller ikke voldfeder den, og sidst 20 min tilbage i leverpostejs-tempo. Med lidt hurtig hovedregning ville det betyde 16-17 km. Men der er altså bare næsten 25 km rundt om Orø… Så planen blev i stedet at skære lidt ned på lørdagens træning, og så løbe de ekstra km i et roligt tempo.

Men først lidt om hvad det her Orø Rundt nu er for noget! Orø Rundt var et af de her løb jeg elsker. Et der får en til at løbe et nyt sted, et hvor man løber på en lidt anden måde (her var det lidt mere terræn end hvad jeg efterhånden er vant til, og så med fokus på det sociale! Løbet var arrangeret af Holbæk Orienteringsklub og Løbeklubben på facebook med Brian Bech i spidsen. Vi mødtes på Holbæk havn i morges lidt over 9 i noget af et blæsevejr, og turen gik med færgen lidt i 10. Og ja, vi fyldte så færgen, så der næsten ikke var plads til andre! Jeg tænker, at det må have været en stor efterårsdag for Orø! Det er nok ikke om efteråret, at der kommer flest til Orø, så når 100 løbere dukker op, så må det da være lidt specielt. I hvert fald var det så specielt at Øens erhvervsdrivende havde bakket virkelig godt og flot op om det med frugt og væske til depotet og med tryk af kort! Virkelig fedt og flot lavet! Og fedt at se et pragteksempel på, hvordan man kan lave et simpelt og billigt løb, hvor fokus er på det helt basale – nemlig løb og glæden ved løb.

Efter 30 minutters færgetur og aflevering af tasker i spejderhytten lige ved havnen var det tid til at komme af sted. 25 km ventede forude :) Det gik først ad asfaltveje, men efter kort tid var vi på grusveje og stier. Der var dele af ruten, som ikke var piece of cake, og hvor man skulle have øjnene åbne! Men det var fedt, og da vi ramte første depot, var min første tanke: “det kan ikke passe, vi er lige startet”… Så ja kort sagt, så fløj tiden af sted! Da tempoet skulle lidt op ramte vi selvfølgelig et af de svære stykker og blev fanget i en gruppe, så tempoet kom ikke helt så højt op, men det blev senere indhentet, og selvom jeg gik lidt kold på nogle mark-stigninger til sidst, så holdt jeg næsten tempoet de 60 minutter, hvorefter det var tid til at lunte den hjem :)

Undervejs så jeg utroligt meget græs og sten – ja det var jo trail, så blikket var rettet ret meget nedad :) Men der var også plads til at se mig lidt rundt og det var en smuk dag, at se Orø på! Det var blæsende, men en smuk dag, og jeg holdt varmen på turen rundt- Jeg måtte jo i løbet af dagen faktisk erkende, at jeg vist aldrig havde været på Orø og faktisk ikke kendte noget til Orø – andet end at ORØ ofte anvendes i kryds & tværs’er… Men nu har jeg altså fået en intro til Orø, og det vil jeg gerne takke folkene bag løbet for! For det er sgu da et lækkert sted, og jeg kunne sagtens se mig selv tage derover for at løbe igen, og hvis det nu skete på en sommerdag, så ville jeg da også gerne se lidt mere til øen :)

Frøken GRØN deltog desuden også! Altså hun snød sig på færgen – da hun jo ikke havde betalt rigtigt og desuden pga. frygt for at hun kunne blæse væk, ja så endte hun altså med at passe på spejderhytten, mens vi andre løb – hun gjorde det godt!

Frøken GRØN foran færgen til Orø

Frøken GRØN foran færgen til Orø

Til sidst, ja så tjek lige filmen her fra løbet! Bemærk især GRØN ved 0:44, og ikke mindst løbets bedste røv (1:05) (altså den til venstre), for det er jo den man vælger at filme til sådan en race-video!

Skriv et svar

