Kortene på bordet!

Hold fast derude – et længere indlæg venter! Men læs med hele vejen og få et indblik i mange af mine overvejelser over de seneste 3 uger…

Ingen 12 timers løb til mig denne sommer

Jeg har hele tiden haft et mål der hed 12 timers løb i august i Viborg. Pga de knæ-problemer jeg oplevede under og efter Als Rundt har jeg i nogle uger godt været klar over, at der ville være en alt for stor risiko for at et 12 timers løb i august vil ende på samme måde som Als rundt gjorde. Derfor så kommer jeg ikke til at løbe noget solo 12 timers løb i Viborg til august!

De fandens gener!

Min far har givet mig en god bunke virkelig gode gener! Jeg er sgu blevet en rigtig Pet’sen. Godt stædig, med masser af gåpåmod og vilje, masser af gejst og initiativ, hænder og hovedet skruet rigtig på…. men for satan hvor gik det galt da vi nåede til benene – eller faktisk nærmere bestemt lymfesysstemet, som så påvirker benene! I familien har vi nemlig en arvelig sygdom kaldet lymfødem. Kort sagt handler det om, at lymfesystemet ikke fungerer optimalt – oftest fordi det ikke er fuldt udviklet. Typisk i slut 20’erne har de andre i familien oplevet de første symptomerne i form at hævede ben (eller faktisk oftest et hævet ben). Ofte så ses problemet nemlig kun i et ben – i hvert fald i starten. Derfor har jeg selvfølgelig været opmærksom på det, og siden jeg for et år siden ikke har kunnet drikke alkohol uden at få en hævelse af højre fod og ben, ja så har jeg jo haft en stærk mistanke om, at der gemte sig noget inde i det her højre ben. (forestil jer i øvrigt lige den party-killer det er at være klar til fest, iført den lille sorte, 12 cm stiletterne, faktisk bare være total lækker, og klar til fest i New York, hvilket så bliver noget så saboteret da man opdager at man overhovedet ikke kan få den ene fod ud af sin stilet – og endnu mindre kan få den i igen, da man endelig i store smerter har fået den hevet ud!:/)

Når jeg nu valgte at kaste mig ud i et 100 km løb, så havde jeg selvfølgelig haft mig nogle tanker omkring det her lymfødem. Men da jeg stadig kun følte jeg havde en mistanke, var jeg sådan set slet ikke inde over overvejelser omkring hvorvidt belastningen var skidt for mit lymfesystem. Den 18. maj sidder jeg i bilen på vej mod København efter at jeg dagen inden har måttet udgå efter 45 km. Jeg har ikke skænket en tanke til eventuelle hævelser af benene, da jeg jo ligesom “kun” løb 45 km. Men på et tidspunkt tager jeg mig til begge underben samtidig og bliver noget overrasket over hvor forkert højre ben føles. Det er svært at beskrive, men det føltes næsten som om jeg ikke kunne mærke benet ordentligt – som om der var en strømpe udenpå, så følelsen i benet ikke var som normalt. En måling bekræfter mistanken – højre ben er et par cm større en det venstre, og da jeg hiver ned i strømpen har jeg også en tydelig hudfold der vælter udeover på højrebenet.

Reaktionen er selvfølgelig at påføre mig nogle kompressionsstrømper, og efter et par dage er hævelsen da også væk igen. Det vil sige, at den er i hvert fald så meget væk, at jeg ikke ser den mere. For jeg kom jo frem til, at det nok var på tide at komme til lægen og få det konstateret. For til min store overraskelse, så kendte lægen til lymfødem da han allerede havde en lymfødem patient, og han mente bestemt han kunne se det selvom jeg mente mine ben var helt normale. Jeg er dog stadig blevet sendt videre til nogle specialister, som skal se nærmere på det, og som jeg også håber kan rådgive mig om hvad der er godt og skidt, og hvordan jeg udgår at forværre tilstanden (udover hvad jeg selvfølgelig allerede ved).

Lymfødem er nemlig en kronisk sygdom. Når først den har vist sig, så er der kun to ting at gøre – symptombehandle og så ellers forebygge yderligere forværring. Yderligere forværring undgås bl.a ved at undgå at overbelaste lymfesystemet unødigt, men stadig ved at man holder sig fysisk aktiv og ikke mindst normalvægtig. Derudover så er det vigtigt at undgå infektioner, da de kan ødelægge lymfesystemet yderligere. Samtidig så er man desværre ekstra tilbøjelig til at få infektioner pga den øgede væske der findes i benet. Når man nu skal rammes af en kronisk sygdom, så er lymfødem ikke det værste i verden. Men der skal noget omtanke til. Jeg har jo set forskellige grader af det i min familie, og jeg har set hvordan det godt kan sætte begrænsninger, men også hvordan man sagtens kan leve helt normalt med det, hvis man bare tager sig af det og får det holdt nede.

Nedenfor kan i se et billede af hvordan det typisk kan se ud. Det kan se meget meget værre ud, men sådan bliver mit aldrig, og jeg krydser absolut fingre for at mine ben heller aldrig kommer til at ligne det i ser på billedet – men billedet giver jer trods alt en god ide om hvad det handler om🙂

Lymfødem i benet.
kilde: http://www.dalyfo.dk

Nye mål

Og det er så her, at jeg skal til at tænke mig om! For når jeg tænker som jeg foretrækker – få dage ud i fremtiden, så vil jeg uden tvivl kaste mig over endnu et 100 km løb, fordi jeg så utrolig gerne vil bryde lige netop den grænse! Men jeg bør ligesom overveje ting lidt mere! Sidst var 45 km tydeligvis nok til at belaste lymfesystemet så meget, at det ikke kunne følge med. Jeg tror på ingen måde de 45 km har gjort nogen større skade, men jeg overvejer da, om den hævelse 100 km vil give, vil forsvinde ligeså hurtigt og umiddelbart være ligeså harmløs. Umiddelbart tænker jeg, at jeg selvfølgelig skal give mig selv lov til at kaste mig over et 100 km løb igen, men det kan så også være det skal ske indenfor et par år, og det er meget sandsynligt at det ikke er sådan et projekt jeg skal kaste mig over en hel masse gange for ikke at risikere at krydse den der usynlige grænse fra belastning til en mere skadelig overbelastning. Selvom de nok vil se på mig på Bispebjerg og synes jeg er idiot, når jeg bringer sådanne problematikker op, så er det noget af det jeg håber at få noget rådgivning i.

Mit nye store mål handler derfor ikke om km og tider! Niksen biksen, mit nye store mål er…..

AT HOLDE MIG SKADESFRI OG FÅ EN MASSE GODE LØBEOPLEVELSER!

De er næsten helt forkert for sådan en kilometerfikseret tosse som mig, men hver gang jeg får de her hævelser, så bliver jeg altså pisse ked af det indeni. Jeg har jo netop set hvordan det kan være og vil selvfølgelig gerne undgå at det nogensinde skal begrænse mig. Samtidig så har endnu en omgang knæproblemer også påvirket mig. Jeg har nogle gange tænkt, at jeg virkelig ikke orkede det igen! Jeg er nu kommet frem til, at jeg orker det den her gang, men at det ikke skal ske igen lige med det samme. Så derfor dette nye fantastiske mål – som jeg er ved at vænne mig til, og som jeg nok skal blive glad for!

Man siger jo godt nok også, at det er godt med delmål, og det tror jeg på. Derfor har jeg også masser af disse. De er dog ikke klart definerede, og der vil nok komme nye til og falde nogle fra hele tiden. Men når ikke jeg skal løbe langt har jeg mål som:

– løbe en hurtig 5 km (under 23 minutter ville jo være en drøm, men lad mig nu lige starte med under 24 – og selvfølgelig først når knæet en gang virker optimalt igen)

– lave de her 100 pushups (jeg står lidt stille og er netop gået tilbage til uge 5 for lige at give armene en chance for noget restitition)

– Blive sej til og glad for intervaltræning (kom nuuuuu knæ – planen er at en løbeklub skal hjælpe mig lidt på vej her)

– Arbejde lidt med min løbeteknik, så jeg kommer til at lande på en måde der måske er lidt mere skånsom for benet.

– Få arbejdet med min stabilitet og balance. (jeg vil påstå jeg har en stærkere core end de fleste, men det er tydeligvis ikke nok. Så der skal arbejdes på stabilitet i led og ankler som næste skridt, og så ikke mindst balancen)

Så selvom der ikke venter et 100 km løb forude, så har jeg nogle mål at træne efter igen. Og jeg glæder mig🙂

One thought on “Kortene på bordet!

  1. Pingback: Ultradistancerne trækker igen – og dog! | sejesidsel

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s