City orienteringsløb på Østerbro – en helt ny, hård og rigtig god oplevelse!

Fra en skør løbeoplevelse og videre til den næste

Så har man lige fået sovet ud efter weekenden 24 timers løb, før der igen stod en ny spændende løbeoplevelse klar til en! En af mine facebook-løbevenner skrev for en uges tid siden, at han skulle prøve det her city-o, som er orienteringsløb i byen (se mere her). Og jeg var selvfølgelig nysgerrig, og straks med på ideen! Jeg fik i løbet af et par dage overtalt kæresten til, at vi skulle stille op som hold. Umiddelbart var argumenter som “det bliver sjovt” og “så kan vi lave noget sammen” inde over. Og med tilpas mange gentagelser, så fik han en aften (hvor han nok bare ville sove og have mig til at holde mund) sagt ja!

Så i dag stod vi klar på kastellet. Selvom min familie har forsøgt sig lidt med orienteringsløb, så har jeg aldrig været i nærheden af det. Jeg har en særlig god evne til at finde vej – efter at jeg vel at mærke er faret vild. Jeg kan fare vild på vej hjem fra arbejdet, og er egentlig bare rimelig god til at være rundtosset her inde i byen.. Derfor var der også en bagtanke med at lokke kæresten med😉 Han kender nemlig Østerbro ud og ind, og jeg havde luret, at han ville være den fødte vejviser, mens jeg så bare kunne fokusere på at løbe (okay, lidt af fidusen i o-løb forsvandt måske der, men jeg starter bare med noget soft o-løb)

Hård men super fed oplevelse

Som forudset var kæresten sgu intet mindre end fantastisk. Han var måske lige en tand for overskuds-agtig, eftersom jeg selv var ved at dø!;) Men ellers så gik det lige efter planen. Vi fik kortet udleveret ved start og “stemplede ind” og så gik det løs. Han viste vej, og jeg satte tempoet (læs: satte tempoet ned!) Sådan noget o-løb er nemlig fandens hårdt fandt jeg ud af. Vi havde selvfølgelig fået meldt os på 9 km ruten, hvilket måske var lidt optimistisk fra min side. For i starten gik det jo afsted for fuld power. Jeg tænkte, at man vel lige kunne få vejret ved posterne – men nej, sådan fungerer det ikke, for man farer straks videre til næste. Og samtidig skal hjernen også i brug, og tilsyneladende kræver den utrolig meget ilt – for der var i hvert fald ikke så meget ilt tilbage der kunne bruges til selve løbet. Kort sagt fik jeg nok lagt lidt for hårdt ud. Efter 4-5 km fik jeg i hvert fald både kvalme og onde mavekramper, som jeg ikke lige plejer at få. Så der gik lidt snegletempo i det til sidst for at jeg kunne få slæbt mig i mål.

Kort og dagens resultat! Vi var sgu for seje altså! (selvom det holdt hårdt!)

Men igennem kom jeg da. Løbet gik rundt på Østerbro og i fælledparken, hvor vi skulle forbi 22 poster inden vi løb i mål på Kastellet. Ved mål stemplede man igen ind og dermed blev ens tid registreret. Ruten var de her 9 km, men vi løb åbenbart lidt ekstra, da uret viste 10,7 ved mål. Vi komi mål i tiden 1.04.10, hvilket jeg egentlig synes var rigtig godt – nu hvor jeg absolut havde kæmpet for det:)

Princippet i at løbe efter poster var sjovt og anderledes. Det var fedt at man skulle have øjnene åbne og hele tiden tænke sig om. Det var dog også svært, men faktisk bommede vi kun på 2 poster (jep, jeg tror jeg har smuglyttet mig til et o-løbs udtryk derhjemme – bomme, som betyder at man misser den og bruger ekstra tid (tror jeg nok)!) Så det er bestemt noget jeg kunne finde på at deltage i en anden gang – og som jeg bestemt vil opfordre andre til at prøve. Det virker på mig lidt uoverskueligt at skulle løbe i skoven med kort og kompas, men når de laver løbet i byen med et rigtig kort (dog uden vejnavne), så bliver det lidt nemmere for helt almindelige løbere, og er i mine øjne et super godt alternativ og en god måde at få lidt variation ind i træningen!

Skriv et svar

