En god måned der blev afsluttet med en lækker weekend

Gang i stængerne igen
I juni måned kom der heldigvis allerede gang i stængerne igen. Knæet har været i konstant bedring! Der har da været perioder med lidt opblussen af problemerne – det værste tilfælde var efter et fys-besøg og det andet tilfælde var efter en 28,5 km tur sidste weekend. Den første episode har ført til at jeg lige holder en fys-pause og prøver at behandle med simppel udstrækning og med fornuftige løbemængder! Det stemmer dog så ikke så godt overens med at jeg netop ugen efter løb de her 28,5 km, som jeg godt vidste var lige på grænsen…. min undskyldning er, at det jo var SÅ hyggeligt at løbe dels på Hærvejen, men også på Aabenraa bjergmarathon-ruten ind til byen fra Hærvejen! Og den undskyldning har jeg ligesom valgt at godtage😉

Men kort sagt, så bød juni måned på 206 km i løbeskoene. Og i alt blev det til noget nær 19 timer i skoene. Juni måned bød på mange andre projekter som ikke nødvendigvis har været træningsrelateret. Bla er jeg blevet involveret i nogle ting med DGI, som selvfølgelig har taget noget tid. Derfor har tiden til træning været meget nedsat! I alt bød juni på 34 timers træning! Da jeg har været travlt beskæftiget med andre ting, har det egentlig ikke været hårdt at gå ned i træning. Desuden har jeg prøvet at variere og intensivere min træning lidt. Bla. med noget mere crosstraining inspireret træning hos DÆK2, som jeg har skrevet lidt om her, og her i torsdags har jeg endelig fået gjort alvor af mine tanker om at komme ind i en løbeklub for at få lidt gang i intervaltræningen – som jeg har skrevet lidt om her. Så faktisk har jeg været næsten været mere træt og udmattet til tider trods den nedsatte træningsmængde.

En dejlig weekend med knap så meget fokus på min træning
I går var det tid til første træning på det DGI løb-lunt-løbehold som jeg er træner for ude i Brønshøj. Lørdag morgen klokken 9.00 stod der hele 26 deltagere klar til løb! Det var så fedt at se så mange, og så skønt, at folk var friske på det vi havde planlagt. Så jeg glæder mig bare til de næste mange lørdage hvor vi skal endnu mere i gang med at løbe, og lave sjove ting!

Og i dag var der så race i Charlottenlund (og omegn). Klokken 8.00 hoppede de første triatleter i baljen på en 1,9 km løbetur efterfulgt af 90 km svømning og 21,1 km løb! Og jeg skulle selvfølgelig stå klar som hepper – koste hvad det ville! OG prisen blev nogle timers søvn. For et var at starten allerede gik klokken 8.00, noget andet var, at jeg gerne lige ville have startet et forsøg op, som skulle stå i 5 timer, og det kunne jeg så meget passende gøre fra 6.30 til 7.00, hvorefter den gik mod Charlottenlund – i løbeskoene selvfølgelig😉 Jeg blev hjulpet lidt på vej af et par andre søde løbere der lige gav et lift de sidste par km, men så var vi også klar på sidelinjen da startskuddet lød!

Det var første gang jeg var hepper til et triathlon-stævne, men hvor var det dog fedt. vi var en del fra løbeklubben, som mødtes derude for at heppe. Det var super hyggeligt og så fedt at se dem både svømme, cykle og løbe. Løbedelen så jeg dog ikke så meget af, da jeg måtte snøre løbeskoene og komme tilbage mod Østerbro for at afslutte mit forsøg. Det var en dag med mange tanker – alt fra: “godt det ikke er mig” og “det er jo vildt hårdt/skørt/koldt” (typisk tanker der kom den første time) til “det er fanme sejt det der”, “ahhhh, det kunne nu være lidt fedt….måske…” som var nogle af de tanker der var noget mere fremme, da jeg blev grebet af stemningen. Jeg forstår altså bare heller ikke det der cykling, men efter at have set de der super vilde og lækre cykler nogen af dem kører på, ja så er det lige før jeg gerne vil have sådan et lille vidunder – bare fordi den er lækker (og muligvis fordi jeg er naiv nok til at tro, at de lækreste af cyklerne nærmest kører af sig selv😉 )

Fra dagens hepning til Øresund Triathlon

4 thoughts on “En god måned der blev afsluttet med en lækker weekend

  1. Har lige et spørgsmål angående skade, så ville lige spørge dig da du selv har haft en skade  :)
    Jeg var ude og løbe i mandags og efterfølgende fik jeg rigtig ondt i knæet men igår havde knæet det fint igen og jeg løb en tur, men det skulle jeg ikke have gjort for jeg fik så ondt i mit knæ at jeg knapt nok kunne gå! Det irriterer mig så meget, for formen har aldrig været bedre og jeg er blevet så glad for løb. Så tænkte på hvad gjorde du for at komme over skaden og hvad med alternativ træning for at holde formen ved lige? :) 

    • Uh det er jo altid sådan noget der er svært… Umiddelbart betyder det ikke være andet end lidt overbelastning, men hvis det bliver ved med at drille vil jeg anbefale dig at komme forbi en fys. Nu ved jeg ikke hvor langt du løb i går, men generelt har jeg med mine knæproblemer oplevet at vejen frem er at starte langsomt op. For mig har det to gange fungeret godt med at starte med omkring 5 gange 3-4 min løb og så med pauser imellem hvor jeg strækker ud. Stille og roligt kommer der længere tid mellem pauserne, ligesom jeg øger den totale tid. så hvis du løb over en 5 km i går, så vil jeg anbefale dig at give det ro til smerterne er væk, og så prøve ud på den måde, og se om du kan gøre det uden problemer – hvis ikke, så ville jeg nok forbi en fys og få lidt hjælp. Min skade var jo løberknæ-relateret med smerter på ydersiden (måske lidt bagtil også) af knæet, så for mig var vejen frem at starte langsomt op og løbe med pauser og så strække senebåndet på ydersiden af låret ud så meget så muligt. Af alternativ træning har jeg brugt alt fra aquajogging, svømning, spinning og lidt roning (er dog ikke sikker på det er så godt med knæet), men noget crosstraining relateret træning ville jeg også overveje hvis jeg igen skulle blive skadet. Håber mit svar hjalp og måske inspirerede lidt😉

      • Tak for svaret, var til fys idag og har også fået afvide at det var løberknæ, øv! Så nu tror jeg at jeg vil melde mig til spinning og håbe på jeg kan lære at lide det, for det er bare ikke er samme som løb udenfor i den friske luft. Hvad er crosstraining for noget?🙂

      • crosstraining er en blanding af egentlig mange forskellige øvelser. Det kan være styrkeøvelser med vægt, men også push-ups maveøvelser, plakeøvelser mv, og kan være kombineret med lidt. Generelt er at det sker i højt tempo, så pulsen kommer op og både styrke og kredsløb trænes. Hvis det er løberknæ, så prøv noget af det jeg skrev sidst, og husk ustrækning! Det var noget af det der var meget vigtigt for mig🙂

Skriv et svar

