Løberseminar i Odense

Søndagen blev brugt på Syddansk Universitet i Odense, hvor Dansk Atletik Forbund afholdte løberseminar. Det var først og fremmest lidt hyggeligt, at være tilbage på SDU, hvor jeg har vandret rundt på gangene og været til utallige forelæsninger i løbet af de 3½ år, jeg læste der. Heldigvis var det ikke kun hyggeligt og nostalgisk, da løberseminaret bestemt var en succes.

Programmet bestod af 6 sessions, hvoraf de to af dem var “fælles”, mens der til de resterende 4 sessions kunne vælges mellem flere forskellige foredrag/aktiviteter. Seminaret var nemlig arrangeret således, at der var 4 spor. En teoretisk og en praktisk rettet mod konkurrenceløbere, og en teoretisk og en praktisk rettet mod motionsløbere. Der var derfor rig mulighed for også at få rørt sig lidt – noget jeg sætter stor pris på, da sådan en hel dag med foredrag kan virke utroligt søvndyssende på mig.

Første session var en “fælles” session, hvor Andreas Bube og hans træner Johnny Bagge fortalte om Andreas træning de sidste år, og frem mod OL. Et rigtig spændende foredrag, hvor man hørte om, hvordan de havde ændret distance/mål undervejs, og hvordan de havde måtte ændre træningsstrategi, da de for et par år siden oplevede, at træningen slet ikke virkede som forventet… Der blev vist resultater og data på Andreas løb, der gør, at jeg i hvert fald blev mere nysgerrig for, at følge med i hvad der sker med Andreas løb fremover. Derefter havde jeg meldt mig til en session med titlen “Styrketræning for den veltrænede løber”. En titel der jo tiltalte min indre “pumper”. Selvom sessionen selvfølgelig ikke handlede om styrketræning af overkroppen, som jo er min indre “pumpers” yndlingsområde, så blev jeg ikke skuffet. Da jeg har en baggrund der har involveret en masse undervisning i molekylærbiologi, anatomi og fysiologi, trætter sådanne foredrag mig indimellem, fordi niveauet er for lavt. Men til dette foredrag synes jeg niveauet var rigtig godt afpasset. Det blev beskrevet på et passende niveau, ligesom det meste blev underbygget med resultater fra forsøg – forsøg der var citeret, så “nørden” her kunne notere oplysninger ned, og kan se nærmere på det jeg fandt interessant! Samtidig blev det fysiologiske sat ind i en “løbe-sammenhæng”, som gjorde at jeg lærte en masse nyt og fik meget ud af det.

Derefter deltog jeg i sessionen “løbeteknik for konkurrenceløberen”, hvor 3 forskellige mænd gav deres syn på løbeteknik (løbestil) – hvordan den bør være, hvordan den er (end ikke her er de enige) og blandt andet om, hvor meget man bør træne løbeteknik. Egentlig et super spændende emne, men et emne, der ikke kan dækkes og debateres på den måde på 45 minutter, hvis man spørger mig. Vi kom rundt om nogle ting, men jeg ville meget hellere have haft sådan en session i et arrangement a måske 1½-2 timer, hvor der virkelig ville have været tid til at diskussionerne kunne komme i omdrejninger. Når det er sagt, så var det jeg så/hørte rigtig godt, og så var det også bare fantastisk underholdene, at se hvordan de på skift sad og rystede på hovedet og blev lidt stram i ansigtet😉

Dagens aktive session var for mig en cross-training session, hvor jeg egentlig ikke lærte noget nyt, men blev introduceret til nye måder at bruge kendte øvelser, og måder at bruge dem, så de bliver mere sociale og egnede til grupper! Så fed oplevelse! Og sidst var jeg så til sessionen “Optimal kost og væskestrategi”. Et oplæg jeg faktisk kan give nogenlunde samme kritisk som sessionen om styrketræning. Især var jeg begejstret over, at ting ikke blev oversimplificeret og kaldt diverse underlige ting – for ligesom at gøre det nemmere at forstå. Jeg ved ikke om nogle blev sat af – f.eks. når der blev talt om ting som ATP og creatin-phosphat, men for mig var det meget tilfredsstillende. Og jeg synes oplægsholderen formidlede det så godt, at jeg tror de fleste i salen sagtens kunne følge med.

Derudover var der et “fælles-oplæg” om “Teknologi og træning”. Det var om ure, gadgets og apps mv… Det ramte mig slet ikke!! Jeg synes det indeholdt ting, som alle løbere ved, og som jeg synes var spild af tid, og selvom der blev illustreret nogle apps, der kunne være interessante, så var det bare ikke det jeg lige kom efter i dag. Egentligt lidt ærgerligt, når nu oplægsholderen faktisk var skide god – men man kan selvfølgelig bare heller ikke ramme lige i alles interesser!

Efter en lang dag er jeg nu hjemme i Kalundborg igen! Og det med et par ting i baghovedet! Særligt den der styrketræning af benene, skal jeg altså se at få gang i! (ja ja, måske ikke lige i den her uge, men så i næste uge….) Og så skal jeg også til at få gang i lidt cross-training/funktionel træning igen. Tidsmæssigt bliver det måske ikke noget regelmæssigt og struktureret, men lidt har også ret🙂

Tilbage på skolebænken for at høre lidt mere om glucoseoptag.

Skriv et svar

