Ny PR på 9,4 km distancen

Dagen i dag – World Diabetes Day – var på forhånd udset som dagen, hvor jeg skulle lave en PR på 10 km ruten. Jeg løb en 10 km i en ikke helt ædru tilstand sidste sommer, og ellers har jeg vist ikke løbet et 10 km løb siden august 2010….. så der skulle ikke det helt vilde til for at lave PR. Faktisk kan jeg ikke engang huske min bedste 10 km tid, men den er ikke under 50 min.

Derfor var jeg i yndlingsskoene og i noget af det der lækre nye tøj, som får mig til at løbe lidt hurtigere😉 Klokken 16.30 gik starten fra Torvet i Kalundborg. Der var samlet start for 5 og 10 km, hvor der var både børn og voksne. Fra starten farede alle de hurtige mænd og en ordentlig flok drenge fremad. Jeg forsøgte at lure hvor fanden vi egentlig skulle hen, og omend det var lidt rodet kom jeg da på rette vej. Efter den første km var vi også spredt så meget ud, og drengene som i starten skulle spurte af sted var også faldet ned i tempo og var blevet overhalet, og jeg kunne derfor også finde ind i mit eget tempo. Planen lød på 4.45 min/km. Og på trods af, at jeg opgav at indstille mit ur med alarmer, så gik det ganske fint med at komme ind i tempo.

Det gik først over lidt brosten, men derefter var der 3-4 km på et ganske fornuftigt underlag – omend der godt nok var lidt mørkt, og det især på anden omgang galt om bare at håbe, at der ikke lå nogen grene eller sten i vejen. Efter 1 km var der en bakke, som egentlig var håndterbar, omend den da var lidt hård. Derefter ned og ned og ned og lige ud indtil man blev mødt af trapper! Fandens mange trapper! Sådan små trin i den der trælse højde, som bare gjorde at det var sindssygt hårdt! Derefter brosten hen til mål, og så endnu en omgang! Første omgang gik fint, pulsen føltes fornuftig, og det var ikke for hårdt – indtil jeg mødte trapperne. Derefter føltes pulsen godt nok en smule belastet, og bakken var da også noget hårdere anden gang…. men ved trapperne kom hende den magelige frem i mig, og trapperne var bare for meget! Jeg gik simpelthen op ad dem! Der var mørkt og der var ingen mennesker der kunne afsløre mig i at være u-sej og doven, så derfor kunne jeg jo ligeså godt gå😉

På trods af trappeturen kom jeg ind i en fin tid. Ruten var desværre for kort, så det blev faktisk ikke engang til en ny 10 km PR, men jeg tillader mig at kalde det en 9,4 km PR. Turen blev nemlig løbet med en gennemsnitshastighed på 4.47, og dermed væsentligt hurtigere end hvad jeg tidligere har gjort🙂 Som bonus gav det desuden en fin 1. plads, sm i kan se HER.

Så på en hård, omend lidt for kort, rute er jeg super tilfreds med dagens løb. Det er dejligt at vide, at jeg har mere tempo nu end tidligere på trods af, at jeg ikke har trænet intervaller eller løbet tempo i 3 måneder… Men dagens løb var faktisk starten på tempo-træningen, for planen er nemlig at få indført lidt intervaller igen. I første omgang 1 gang om ugen, men muligvis mere, hvis alt går vel🙂

Så flot var Vor Frue Kirke i dag under løbet. Foto: http://www.nordvestnyt.dk

6 thoughts on “Ny PR på 9,4 km distancen

  1. Tillykke med førstepladsen – det var da også et sejt imponade-tempo du holdt dig der🙂 Måske skal målet være en 10 km på under 45 i 2013, medmindre du da satser langt? Har du set, der er åbnet for 6 og 12 timers løb til Aarhus Indoor?

    • Det kunne da i hvert fald være en bonus med en 10’er på 45 min. Er ikke sikker på jeg er glad nok for distancen til at det bliver et af de store mål🙂 Tror jeg satser enten noget 6 timers eller en hurtig 5’er – ja det hænger muligvis ikke helt sammen, men jeg kan bare godt lide begge distancer🙂 Jeg har godt set det med aarhus indoor, og blev også lige revet med og var ved at tilmelde mig, men så gik jeg lidt i panik over, at jeg vel ikke kan bruge mit gps ur indenfor? og det slog mig lige ud foreløbig….😉

  2. Skal du ikke også have et super marathon i 2013? Eller er det for nemt😉 Jeg tror også jeg kommer til at savne uret til Indoor, men har fået anbefalet en fod-pod. Ellers går jeg bare ud fra, arrangørerne kan finde ud af at tælle omgange, så jeg kan slå hjernen fra og løbe…

  3. Det burde jeg da – det kunne sagtens blive Berlin. Nu har jeg jo i hvert fald startnumemret på plads. Det ville vist være lidt for arrogant, at sige for nemt😉 Jeg kom jo under 6 timers løbet under 4 timer, så et mål for et godt marathon kunne jo være 3.45, og pyh hvor det lyder hårdt og vil bestemt kræve noget. Jeg tror jeg venter med at sætte et endeligt mål, men jeg vil i hvert fald gerne prøve at løbe et marathon, hvor jeg prøver at løbe efter den bedst mulige tid🙂 Egentlig så kigger man jo heller ikke så meget på uret, at det burde være et problem… jeg tror bare alligevel det ville være svært/underligt at undvære🙂

  4. Nu skriver du, at dit GPS ur kun har målt ruten til 9,4 km. Ruten kan godt have været længere, da de sjældent viser 100% korrekt. Slet ikke ved en kuperet rute med bakker og trapper får man sjældent den længde man har løbet.
    Sjovt du nævner det med at løbe kort og langt(5 km og 6 timers løb) Har det lidt på samme måde. Har 2 sæsonmål selv næste år. Mit mit første marathon på omkring 3:40-3.50 ved Copenhagen Marathon(har dog aldrig løbet længere end 22,5 km), så det bliver en udfordring af de store. Plus komme ned på omkring 21.30 på 5 km(PR lige nu 22.23). Kan ved 5 km godt lide den udfordring, at man bare skal give den max gas alle 5 km.

    • Det kan sagtens være at bakker og trapper giver lidt usikkerhed, men også bare med tiden og sværheden af ruten, så tror jeg stadig der mangler en god slat for at nå de 10 km. Det vigtigste er alligevel også min gennemsnitshastighed, som jeg jo er rigtig tilfreds og glad for🙂 ja det gode ved den der 5’er er, at der bare skal spurtes løs.. og så er den lige tilpas kort til at jeg synes at det er til at holde ud, hvor jeg på en 10’er synes det er lidt synd for mig selv, når det bliver hårdt😉 Men held og lykke med begge dele🙂

Skriv et svar

