Det fede ved at være i en løbeklub!

Efter snart to måneder i 5 Tårns Motion er jeg ikke i tvivl om, at det var den rette beslutning, at se at komme i gang i en løbeklub straks efter flytningen til Kalundborg. Et er at jeg føler mig vildt godt modtaget i klubben. Jeg har lært en masse at kende (omend der stadig er mange mange kendte ansigter, som jeg ikke helt har fået koblet med de rette navne endnu), og jeg har allerede fået en masse gode oplevelser sammen med flere af klubbens medlemmer. Tirsdag og torsdag er fra 17.30 til 18.30 hellige, og jeg ser hver uge frem til, at løbe sammen med andre. Det at der er så mange i klubben gør, at jeg deltager i træningen selv på dage, hvor jeg skal løbe lidt kortere eller langsommere end sædvanligt – for der er altid en anden gruppe man bare kan følges med. Derudover så får klubtræningen mig også tvunget til at løbe nye steder, lære byen bedre at kende og gør det nemmere at variere med bakker, flade ruter, skov mv.

Alle de ting er store gevinster ved en klub, men på en dag som i dag, har jeg virkelig oplevet hvordan sådan en klub for alvor gør en forskel for mig! 3 af klubbens medlemmer havde arrangeret en lang tur på 23 km, og der var troppet endda en del op til starten klokken 9 i morges. Der var sørget for 3 lækre depoter på ruten, og dermed slap jeg for at slæbe rundt på egen væske mv. Derudover var der fastlagt en for mig helt ny rute, en rute der i øvrigt var lidt mere bakkefyldt end hvad jeg nok selv havde valgt, men en rute som jeg stadig sagtens kunne klare (og derfor havde godt af). Der var godt selskab, og så var der (for mig) et godt tempo i benene. Når jeg løber de her ture over 20 km har jeg en meget stor tendens til at planlægge flade ruter og så løbe i et tempo omkring 5.35-5.50 min/km. I dag var der bakker og de 23,5 km blev tilbagelagt med en gennemsnitshastighed på 5.23 min/km. Det var godt nok skide koldt, men når jeg med passende mellemrum kunne ligge i læ af et par af mænderne, så var det heller ingen sag (Tak igen for det).

Under normale omstændigheder havde jeg ikke løbet så langt på en så kold dag og så (for mig) kort tid efter 6 timers løbet – fordi jeg ikke gad, men også fordi jeg måske ikke helt troede på mig. Men sammenholdet vandt over både kulde og tvivl, og da jeg først kom af sted var det jo heller ingen sag. I alt næsten 29 km (jeg løb også lige til og fra klubben) blev det til for mig, og jeg er sindsygt stolt af tempoet. Stolt fordi det på en bakket rute altså er et godt tempo for mig, og fordi jeg egentlig følte et stort overskud hele vejen rundt (okay jeg var lidt udfordret, da jeg havde fået hældt lidt for mange vingummier i hovedet og samtidig skulle løbe). Jeg har jo også et lille hemmeligt ønske om at skære endda nogle minutter af min ½ marathon PR (som vist ligger på ca. 1.50 nu), og sådan en dag som i dag giver sådan et dejligt prej om, at det bestemt burde være muligt🙂

Så for mig er det fede ved en løbeklub helt klart dels det sociale, men absolut også det, at jeg lige får presset mig selv lidt ekstra indimellem og ikke får lov til bare at fortsætte i den der rille, hvor jeg måske sidder/løber så ganske fint…

Tak for i dag til alle jer i 5 Tårns som var med, og også til alle jer andre 5 Tårn’ere fordi i har taget så godt imod mig🙂

Dagens rute.

Skriv et svar

