Lidt om hvad resten af 2012 skal gå med

Året lakker mod enden, og jeg har løbemæssigt ikke en masse løb planlagt inden der står 2013 i kalenderen. Men derfor skal den sidste del af 2012 selvfølgelig bruges på noget, og det har jeg selvfølgelig også gjort mig en hel del tanker omkring!

To punkter kommer til at fylde resten af året:

1) Intervaller
2) Styrketræning af benene

Kort sagt håber jeg at komme op på 2 intervaltræningspas (eller alternativt AT/tempotræning) inden nytår. Det kommer til at ske stille og roligt, da jeg er oppe i en vis træningsmængde på nuværende tidspunkt, og simpelthen også bare har travlt. Det bliver derfor noget med at lave det jeg kalder “blød intervaltræning” i starten. Det er bl.a. tabata-intervaller, 10-20-30 træning og fartleg jeg smider ind i den kategori, men jeg håber at jeg også når at blive klar til nogle hardcore bakkeintervaller og “hade-intervallet” 1000 meter intervaller (ligeså meget jeg hader dem, ligeså fede er de at have overstået!)

Styrketræningen er det andet fokusområde, og den bliver hård – og dog…. For jo, det er altid hårdt at starte styrketræning op, og derfor kommer jeg bestemt til at kunne mærke det. Men i betragtning af, at der er 5-6 uger tilbage af året og at jeg ikke har styrketrænet benene regelmæssigt i noget der ligner 4-5 måneder, så kommer jeg primært til at bruge 2012 på at komme i gang med øvelserne igen og vænne kroppen til det. Det bliver næppe på den her side af årsskiftet, at jeg kommer til af følge Dansk Atletik Forbunds anbefaling om at lave 6 RM gentagelser (hvilket vil sige, at man har den vægt på, hvorved man lige kan klare 6 gentagelser af en given øvelse). Men målet er at komme godt ind i øvelserne, og vænne kroppen til at udføre dem med en fornuftig basis-belastning.

Træningsmængden kommer året ud til at ligge på vel ca. 65-70 km om ugen. Det er lige en tand mere end hvad jeg har løbet tidligere, men der er selvfølgelig en bagtanke med det. Nemlig at presse kroppen en tand ekstra lige nu, for så at give slip i starten af 2013 og forhåbentligt opleve et stort overskud – som så kan bruges på mere kvalitetstræning (og her skal trailløb altså også tænkes ind i det) og ikke mindst den der tunge styrketræning, som nok kommer til at kunne mærkes..

Jeg har selvfølgelig spekuleret en del over hvad 2013 kommer til at byde på – udover de ting jeg allerede har afsløret. Jeg bruger lige resten af året til at mærke efter hvad motivationen siger (jeg har ærlig talt lidt svært ved at forudse hvad sådan en mørk vinter herude på landet kommer til at gøre ved motivationen) og til at få finpudset tanker, ideer og planer… Så det varer lidt før jeg afslører mere, men jeg kan allerede nu godt afsløre, at der kommer til at indgå såvel korte som lange (og mellemlange) distancer🙂

Skriv et svar

