Sidespring

I går stod den blandt andet på noget juleafslutning med jobbet. I den forbindelse sad jeg pludselig midt i et foredrag af en kvinde som jeg kun vidste meget lidt om, og som jeg egentlig ikke havde forestillet mig havde det helt store at sige mig. Jeg tog fejl, så meget fejl, at jeg lige laver et gevaldigt sidespring her på bloggen og lige fortæller lidt om det her foredrag med Thyra Frank

Navnet Thyra Frank kunne jeg relatere til noget med ældre mennesker, men derudover så var jeg faktisk indtil i går rimelig blank ellers. Ældre mennesker er nok ikke det emne, der fylder mest i min hverdag. Den ældste generation i min familie består i dag kun af min mormor, som måske nok ikke er helt ung, men hun er alt for aktiv og frisk til at være “et ældre menneske”. Men faktisk så er det også helt irrelevant i forhold til Thyras foredrag, for det handlede egentlig om så meget mere end det. Om livet, om glæde, om oplevelser, om respekt til alle mennesker, om at få noget ud af livet, selvom der er kapitler i ens liv der er afsluttet og så mange andre ting.

Mere end en gang måtte der synkes en ekstra gang, og jeg er sikker på at jeg ikke var den eneste der var utrolig rørt over de historier Thyra fortalte. Særligt en del gjorde et enormt indtryk på mig – nemlig fortællingerne om ferierne, som hun havde været med på med plejehjemmet “Lotte”. Ferier rundt i hele Europa med de ældre mennesker. Ferier der gav masser af gode oplevelser til beboerne, gav dem ekstra energi, og ligefrem gav livsglæden tilbage hos beboere, som egentlig havde mistet lysten til livet…. Historien om manden der livede helt op og blev et helt nyt menneske, da han på en rejse blev båret ud i havet for at bade, fordi han som und havde elsket at bade og havde badet i Lillebælt hele sit liv…

Men mest af alt gjorde budskabet om, at man skal leve hele livet, og at vi skal tage os af hinanden altså et stort indtryk. Lige nu er det løb der er en af de helt store glæder i mit liv, men der venter meget mere derude, og når jeg en dag ikke kan løbe (så meget) mere, så vil jeg glæde mig til at der er masser af andre ting at tage sig til, og hvis jeg ender med at blive gift med mine løbesko og ikke får en masse familie til at tage sig af mig, når jeg en gang bliver gammel og skør, så håber jeg sgu, at der stadig er gode plejehjem tilbage til den tid, hvor jeg kan drikke mojitos til maden, få lækker mad (gerne 7 måltider om dagen – som nu) og stadig komme ud og se verden….

Ja og så blev jeg sgu så inspireret, at jeg lige har inviteret min kære mormor med på en weekendferie til næste år:) wuhuuuu, hvor jeg glæder mig🙂

thyra_frank_landscape

One thought on “Sidespring

  1. Pingback: Tilmeldt mit første 12 timers løb – men først nedtrapning og afslapning på Island | sejesidsel

Skriv et svar

