Store testdag!

I dag er der blevet testet løs.. Først hjemme i stuen og senere på dagens 27,5 km løbetur.

En Sidsel i gummidragt
Første test var af sådan en våddragt, som en af de andre tri-tøser gav mig med hjem nytårsaftensdag efter vores lille badetur. Jeg fik en større instruktion i hvordan man lige kommer i sådan en, og ikke mindst ud af den igen… Efter at have fået det opfrisket igen i onsdags var jeg klar til at prøve at hoppe i gummidragten.

Tiden til der var der så først i morges, så da jeg var hoppet ud af sengen, hoppede jeg direkte over i gummidragten.. Eller jeg kæmpede mig ned i den! For det kræver sgu lidt teknik – hvilket jeg tydeligvis ikke har! Men den passede sgu, og faktisk føltes det ligefrem godt inde i sådan en gummidragt! Så nu er jeg simpelthen klar til bølgen blå!! Så har det bare snart at blive lidt forårsagtigt🙂

Gear-test mv på dagens løbetur
Næste test var på dagens løbetur! Faktisk bød løbeturen på hele 3 tests. Nemlig test af:

– væskeblære til rygsækken
– ny vaseline så jeg forhåbentligt snart kan komme af med det sår/irritation jeg har fra pulsmåleren
– test af hvor længe jeg kan løbe uden energiindtag på lave glycogenlagre.

Væskeblæren blev egentlig købt for nogle måneder siden, men i takt med at vejret er blevet køligere, så har behovet for væske ikke været så stort. Og jeg har nok heller ikke være god nok til at huske det, for jeg har bestemt haft brug for væske på flere af mine lange ture, men jeg har bare glemt at have det med flere gange. I dag var planen minimum 25 km, og det var derfor oplagt at forsøge sig med væskeblæren. Jeg fik hældt væske i og monteret den i første forsøg! Jeg var næsten overasket over hvor nemt og problemfrit det gik! (okay, jeg havde heller ikke gjort det helt rigtigt..)

Men ude på turen kom den så i brug, og jeg må sige, at jeg er positivt overrasket. Jeg har hørt meget skidt om væskeblærer, men jeg følte egentlig den sad lige som den skulle! Slangen var på ingen måde i vejen og jeg skulle bare lige vippe hovedet lidt til siden, så kunne jeg drikke. Okay, jeg skal nok vænne mig til at drikke af den der slange, for jeg synes godt nok der skulle suges til, og jeg kunne næste blive helt forpustet af at drikke! Sidst på turen kunne jeg godt mærke, at vægten pga væskeblæren var anderledes fordelt i rygsækken. Da jeg kom hjem måtte jeg jo så også erkende, at jeg havde glemt at fastmontere blæren, så den hænger fra toppen af rygsækken og ikke bare falder sammen nede i bunden – så der er i hvert fald mulighed for forbedringer på det punkt!🙂

Vaselinen var næste test-emne! Jeg har haft store problemer med pulsmåleren, som kan give mig de vildeste sår på de lange ture. Det har faktisk været så slemt, at jeg den seneste tid næsten ikke har brugt min pulsmåler. Og faktisk har jeg været ved at opbygge et fint lille ar med ret irriteret husdsådan at jeg faktisk til sidst har oplevet rødmen og ømhed bare pga sportsbh’en😦 Så nu har jeg forsøgt mig med ny vaseline, og på fantastisk vis, så tyder det simpelthen på, at vaselinen jeg hidtil har brugt bare ikke har været godt nok. I dag var der i hvert fald ingen problemer🙂

Sidste test var en af de lidt hårde! Jeg har kørt nogle dage med lavere kulhydratindtag, og derfor var det lidt oplagt at se hvor langt jeg egentlig kan strække den før jeg begynder på energiindtag under sådanne forhold! Lidt over 21 km blev det til! Så kom krisen, og jeg overgav mig straks til min medbragte gel, da jeg egentlig slet ikke havde regnet med at holde ud så længe. Og energien kom hurtigt igen, så hurtigt, at jeg næsten tror der var lidt placebo effekt inde over😉 Men de sidste ca 6 km hjem gik i hvert fald som en leg!

Og faktisk så gik løbeturen i sig selv også bare rigtig godt. Jeg løb ud på Asnæs, så langt mod spidsen jeg kunne komme og så hjem igen – 27,6 km blev det vist til med en gennemsnitshastighed på 5.26 min/km. Det er ikke en imponerende tid, men det ligger i den hurtige ende af, hvad jeg foretrækker (og jeg har besluttet at jeg må fede den januar ud, inden tempoet så skal sættes lidt op!). Derudover løb jeg hver 6. km i noget hurtigere tempo. Det blev til 4.37, 4.38, 4.41 og 4.27 for de hurtige km! Og det var overraskende lidt hårdt, så der er håb for at der også kan komme tempo på mig, når jeg lige har fået tilfredsstillet mit behov for lidt tung mængdetræning her i januar🙂

Nedenfor er lige et par billeder fra i dag, og ellers er der vist bare tilbage at ønske jer GOD WEEKEND🙂

Skriv et svar

