Evaluering af forårets konkurrencer

6 hårde uger er overstået. 6 uger, som jeg havde planlagt allerede før årsskiftet, og set meget frem til lige siden. Planen var oprindeligt at løbe følgende 4 løb/distancer:

14. april: 6 timers løb – slagteriløb (Horsens)
20. april: 50 km, ALOT ultramarathon (Albertslund)
4. maj: Hammer Trail, 25 km (Bornholm)
19. maj: 50 km, Sketchers Ultra (Bramming)

Undervejs kom der et par ændringer til – 50 km løbet i Albertslund blev udskiftet med et marathon, og 50 km i Bramming blev udskiftet med 100 km – begge to beslutninger, som jeg ser på som helt rigtige beslutninger. Egentlig er det måske også lidt “flot”, at kalde det “planen”, for det var nok oprindeligt tænkt, som en liste over hvad jeg drømte om😉 Jeg var derfor før første løb meget i tvivl om, hvorvidt jeg ville komme til at gennemføre alle løb. Men nu 6 uger senere kan jeg se tilbage på 4 gennemførte og fantastiske løb, og ikke mindst på 6 uger, hvor jeg i gennemsnit har løbet mere en 90 km pr uge.

Jeg har i løbet af de 6 uger bevist overfor mig selv, at der er mere i mig end hvad jeg selv lige troede – og det er sgu fedt, at kunne afslutte en serie af konkurrencer med den konklusion!

Men for at komme lidt mere rundt om mine løb, så begyndte det med 6 timers løb i Horsens, hvor jeg havde meldt ud, at jeg ville løbe 66 km. Jeg havde på ingen måder et perfekt løb, men jeg kom fint igennem, og endte med 65,552 km utroligt tæt på mit mål på de 66 km! Jeg formåede at holde et næsten stabilt tempo hele vejen igennem, og kom igennem uden at få stive stænger. Desuden gav løbet mig en fin 2. plads, og jeg havde bare en super hyggelig dag🙂

Allerede weekenden efter havde jeg næste løb i kikkerten – Ultramarathon i Albertslund. Jeg lurede længe på distancerne. 100 km var ikke inde i mine overvejelser, men først skulle jeg helt sikkert løbe 50 km, så skulle jeg løbe marathon, så overvejede jeg vist ligefrem at løbe halvmarathon i Lyngby (vist nok BT’s halvmarathon). Så fuckede hoftebøjeren lidt op og pga. en løbeaftale tog jeg alligevel ud og løbe. Det betød til gengæld, at jeg mentalt forberedte mig på at weekendens løb helt skulle droppes! Dagen efter var alt dog godt igen, her overvejede jeg 5 km parkrun i Fælledparken, og alligevel endte jeg samme dag med at beslutte at jeg skulle løbe marathon!! Efter alle de diskussioner var jeg til gengæld total klar på den der marathon. Jeg stillede til start, og jeg ville vinde! Jeg ville ikke løbe hurtigt, men jeg ville vinde! Det endte selvfølgelig med, at jeg løb hurtigt. Jeg løb min 2. hurtigste tid på marathon, hvor jeg først på de sidste 10 km for alvor tabte tid i forhold til min PR. Jeg vandt🙂 Wuhuuu! Men jeg havde også bare et i tankerne, da jeg kom i mål – nemlig at skaffe en ispose! Anklen bekymrede mig – dagen efter viste det sig imidlertid, at problemet havde været en for stram snørring af skoene🙂 Så to dage efter fløj jeg igen af sted i løbeskoene🙂

2 uger senere var det tid til at komme til Bornholm til Hammer trail. Jeg var mest af alt bekymrede for risikoen for at træde forkert og slå mine ankler (også især fordi jeg allerede her vidste, at jeg ville løbe 100 km 14 dage senere). Derfor brugte jeg meget tid på at få mig selv til at forstå, at jeg skulle nyde det, ikke tage nogen chancer og bare slappe af. Jeg trænede sågar hjernedødt op mod løbet, og stillede på inden måde til start med friske ben! Da starten gik (ej faktisk allerede før starten gik), havde min indre djævel tager over, og der skal løbes til🙂 Det blev der, bortset lige fra de sidste 6-8 km, hvor jeg blev lidt tøsesur over alle de stejle stigninger, som man var nødt til at gå op ad. Jeg havde et super løb og det var så fantastisk. Det var samtidig hyggeligt, og jeg fik hilst på en masse. Jeg endte med en 4. plads, og en nyerhvervet lyst til Bornholm og trailløb. Og så alligevel, så kom den der lyst faktisk først snigende i timerne og dagene efter løbet. Men kort sagt, et fantastisk løb og en lige så fantastisk weekend!

2 uger efter ventede så 100 km i Bramming. Og på trods af, at jeg havde været igennem flere hårde uger, så var det dagen hvor det meste lykkedes. Jeg fulgte godt nok ikke planen, fordi jeg løb for hurtigt, men jeg holdt tempo – faktisk var jeg vist utroligt tæt på min PR på 6 timers løb, efter de første 6 timer! Jeg havde relativt styr på væske og energiindtag. Jeg lærte selvfølgelig en masse, men alt i alt har jeg ikke grund til at være andet end super tilfreds. Det var simpelthen fantastisk og absolut det største jeg har præsteret i sportssammenhænge🙂 Det blev til DM sølv og en tid på 9 timer 25 min 22 sek – en tid jeg end ikke havde turdet drømme om!

Op til 100 km løbet kunne jeg godt mærke, at jeg begyndte at savne at træne sådan rigtigt! Det med hele tiden at skulle være klar til konkurrence blev bare for meget til sidst! Derfor er det dejligt nu, at have afsluttet forårets konkurrencer, og snart kunne komme i gang med noget mere hjernedød træning bestående af trapper, bakker, mentalt røvsyge ture, natteture, masser af trailture på Røsnæs og hvad jeg ellers finder på! Når det er sagt, så må jeg erkende, at jeg kom til at melde mig til endnu en konkurrence! Men det er også den sidste så! Jeg løber på lørdag 6 timers løb på Refshaleøen. Det virker måske nok utroværdigt at sige, at jeg tager det som en træningstur (i betragtning af hvad jeg har skrevet ovenfor omkring hvordan det endte på Bornholm). Men det er planen. Jeg aner ikke hvor langt jeg holder og jeg har heller ikke intentioner om at lave PR. Men igen så er der en djævel inde i mig, som jeg ikke altid kan tæmme. Planen er derfor at løbe, ikke tænke så meget, nyde det, hygge med alle de andre fantastiske løbere der kommer (det bliver en fest gør det…) og så udgå, hvis det er nødvendigt! Og så skal jeg i næste uge i gang med træning igen🙂

For efter lørdag venter faktisk hele 2 måneder uden løb, hvor jeg har intentioner om at løbe noget hurtigt eller vildt! Og det bliver fandens fedt – så skal der trænes løs, og lades op til midt august, hvor det igen går løs🙂

Fra 100 km i Bramming

Fra 100 km i Bramming

Skriv et svar

