Konditest og kondital

I går var jeg til Sundhedstjek på jobbet. Og det burde jo ikke være nogen sag for sådan en som mig….. men jeg gik alligevel slemt skuffet derfra! Vægt, fedtprocent, blodtryk og kolesterol var ganske fine. Men så kom vi til kondital!! Jeg blev sat på en cykel og skulle cykle i 8 min, og så blev der sat forskellig modstand på og noteret nogle pulsværdier ned. Mig og cykler er ikke sådan verdens bedste kombi, så jeg var måske allerede inden lidt skeptisk! Men jeg kan love jer for, at i kan gange det med 1000, efter at jeg fik resultatet!

Mit kondital var lige præcis 43,58, hvilket ifølge tabellen her placerer mig lige midt i ingenmandsland mellem “middel” og “god” kondition! Ja ja, det er jo såmænd nok meget godt! Men det er bare slet ikke godt nok for mig! Jeg kan love jer for, at jeg mener min kondition er over middel! Jeg er godt klar over, at jeg ikke konditionstræner fandens meget, og at det er udholdenheden, der er min stærkeste side, men jeg kan simpelthen ikke have siddende på mig, at jeg ikke en gang har en “god” kondition!

Så jeg var tøsesur i går, og nåede i løbet af i går og i dag at fortælle utrolig mange mennesker om det her latterlige resultat, og ikke mindst fastslå hvilken elendig test det var! Og ja, man kan altid diskutere de her tests, og man skal heller ikke tage værdierne så seriøst, men 43,58 var bare så lavt, at det ikke var til at slippe!

Så som løber, blev jeg hurtigt enig med mig selvom, at en løbe-konditest, nok var mere “korrekt” for mig! Så i dag efter job stod jeg klar på Novos hamsterhjul (løberute på 900 meter, som jeg bruger alt for meget tid på). Uret var sat på 12 minutter og målet var minimum 2800 (som jeg mente var realistisk). Jeg har ikke løbet i det tempo i nærmest et år, så det var kvalmende hårdt og ækelt, og jeg havde allerede tidligt lyst til bare at stoppe…. Men jeg holdt ud og nåede ud på 2810 meter! Dermed var mit mål nået, og endnu bedre, steg mit kondital på ca. et døgn med over 10 til nu 53,9, som jeg altså er meget mere tilfreds med!

Er jeg så helt tilfreds? Nej selvfølgelig ikke! Nu skal jeg simpelthen tage mig sammen og få omstruktureret den der træning lidt, og så må målet blive at runde de 3000 på en Cooper test – det må simpelthen kunne lade sig gøre! Men der skal også netop ske noget omstrukturering med min træning, og jeg har allerede droppet en stor del af styrketræningen. Nu skal der så også tempo på løbet (jeg mener det den her gang😉 ), og jeg skal forsøge at holde mig til 1-2 lange ture om ugen (som så måske også bliver længere (bare fordi jeg elsker de ture)). Men jeg er ærlig talt ikke helt afklaret med hvad der præcist skal ske, så det må jeg nok hellere vente med at fortælle mere om😉

Dagens træning har ellers bestået af 7 km lunt efter testen, og så har jeg for første gang i nærmest et år kastet mig over noget crossfit lignende træning! Det var godt, men hårdt (og bliver ikke sjovt i morgen). Dagen er også blevet brugt på et kursus om fysisk aktivitet på jobbet, så i den forbindelse har jeg også haft lidt gang i kroppen. Og som den gode kollega (og superoptimist) jeg er, har jeg tidligere i dag lovet at gøre en kollega selskab på hans aftenløbetur! Så den vil jeg forsøge at klare mig igennem lige om lidt😉 Jeg er helt sikker på at jeg kommer til at sove godt i nat!!🙂

Skriv et svar

