To dages legestue :)

Sedentarime!! Hvad er det lige for noget, var min første tanke! Jeg ved ikke med jer, men det var ikke lige et ord der inden onsdag var en del af mit ordforråd!

Torsdag og fredag var for mit vedkommende afsat til et kursus indenfor et Novo projekt: “Well Being”, og det var da jeg lige fik tjekket program for kurset ud onsdag aften, at jeg første gang faldt over ordet! Sedentarisme betyder stillesidende adfærd, som er noget mange af os er ramt af i forbindelse med vores arbejde. Det er vist, at sedentarisme påvirker helbredet i uheldig retning. En ting er at man er aktiv og er aktiv med en vis intensitet og f.eks. opfylder sundhedsstyrelsens anbefalinger (eller som mig tonser rundt så meget som muligt). Forskning viser bare (ja sorry, jeg ved jeg burde smide en reference, men lige i dag er jeg meget uvidenskabelig – bare stol på mig!), at på trods af den aktivitet, så kan stillesiddende adfærd stadig påvirke helbredet negativt. Da jeg første gang hørte det præsenteret (dog ikke med ordet sedentarisme), så var jeg noget skeptisk! Jeg er jo så aktiv, at det da må være rimeligt, at jeg slapper af i stænger og krop, når jeg er på job… Nå, jeg er overbevist nu, og håber også at jeg kan overbevise flere andre🙂

Kurset handlede nemlig om aktivitet på jobbet for at forbedre sundheden. Og så var det heldigvis lige i min ånd spicet op, så der var godt med fokus på at have det sjovt og opleve glæden ved at bruge kroppen! Så de sidste 2 dage har for mig simpelthen været ren legestue🙂 Der er blevet indøvet elastikøvelser og en bevægelsesserie, som jeg skal stå for at udføre med mit team resten af året. Det bliver så fedt! Jeg glæder mig helt vildt. Jeg er selvudnævnt mester i bevægelsen “syg høne”, som rigtig hedder “slangen”! Men “syg høne” er nok meget passende for det jeg kan præstere med mine stive hofter og ikke super fintunede motoriske evner😉 “Babykastet” er også en øvelse jeg glæder mig til at præsentere🙂 (Jeg skal nok blive en god mor… engang!) Selvfølgelig bliver det en udfordring – jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det kan være lidt grænseoverskridende, at man måske ikke føler man har de 3½ minut der skal bruges 4 gange om dagen til den ene øvelse, at man ikke mener det er nødvendigt… men jeg håber at kunne overbevise mange af mine kolleger om, at det er en god ide, og ikke mindst om, at vi får det skide sjovt sammen🙂

Skriv et svar

