24 timers løbefest i Viborg – der endda gav en ny PR!

I weekenden gik det løs med et af årets længe ventede løb – nemlig 24 timers løb, hvor jeg var på et hurtigt 8-mands hold. Ambitionen var at vinde! kort og godt! Mere præcist var målet at løbe i 4.00 min/km i gennemsnit. Jeg var holdets pige, og dermed også den der trak ned i tiden😉 Da planlægningen stod på var jeg meget forsigtig med at komme med et bud på tempo. Først sagde jeg vist at jeg kunne løbe 4.40, men ændrede det senere til 4.35. Men men men, heldigvis viste det sig, at jeg kunne mere end jeg troede😉

Optakten
Allerede fredag ankom jeg med et par andre løbere til Viborg. Vejret var fantastisk om fredagen, og jeg havde pakket, mens jeg var i godt sommerhumør – så der var masser af solcreme, solbriller, bikiner og selvfølgelig løbetøj i tasken. Hvad der ikke var, var blandt andet ekstra skiftetøj, regnjakke, paraply, shampoo/balsam, ekstra sko, generelt bare sko (en hel weekend i sandaler er måske lige rigeligt..), liggeunderlag, varmt tøj og panodiler (bare for en sikkerheds skyld eftersom jeg jo var døden nær torsdag pga. hovedpine). Nå ja, men det plejer jo at løse sig, og det gjorde det heldigvis også.

Men vejret var jo også fantastisk fredag, og da vi kom frem blev der hygget og sludret inden det var tid til at gå i seng. Der var andre søde mennesker der havde sørget for et telt og liggeunderlag til mig. Jeg har sådan en lækker lille sovepose, som næsten ikke fylder noget – desværre er der derfor heller ikke så meget varme i den! Kort sagt, så var den første nat altså lidt kølig, og jeg var noget radbrækket, da jeg vågnede næste morgen til lyden af masser af dejlig regn! Herefter fulgte en masse timer med masser af regn og med til tider, noget der mindede om skybrudslignende tilstande. Inden starten væltede det ind med nye mennesker, og der blev hilst på masser af løbevenner – nye som gamle. Der blev også taget holdbillede, som i kan se nedenfor – jep vi var sgu mange🙂

Holdfoto af os alle sammen

Holdfoto af os alle sammen

24 timer i løb
Da starten gik var det heldigvis tørvejr, og jeg havde præsteret at holde mig nogenlunde tør. Vi sendte vores første mand afsted og han fløj af sted og klarede første omgang i en tid der var langt under planen! Sådan gik de første par timer, og lidt over kl 14 stod jeg klar som 6 mand på holdet. Jeg havde været faktisk ret nervøs op til min tur! Jeg var ligesom på hold med 7 hardcore mænd, og jeg følte faktisk ikke helt jeg hørte hjemme i det selskab, og var meget nervøs for hvor mange ture jeg kunne holde til i tempoet 4.35! Lige før jeg blev sendt af sted, kom regnen selvfølgelig. Så jeg blev sendt af sted i styrtregn, med gode ben og med total mangel på begrænsning og fornuft! Første km røg i tiden 4.05! Hjernedødt – det tror jeg nok! Herefter blev det bedre, men alligevel langt fra fornuftigt. Jeg skulle løbe de 5,7 km i tiden 26 minutter, men var færdig efter 24.37. Det “værste” var at jeg faktisk præsterede at løbe de første 5 km i ny PR tid på 21.31 !🙂 Det var selvfølgelig fedt, men det var jo ikke ligefrem fornuftigt eftersom jeg efter planen skulle løbe yderligere 7 ture.

Jeg gik derfor rundt og var lidt nervøs igen efterfølgende – for hvad ville benene sige på næste tur! Målet var på 2. turen at ramme 4.30 i pace. Det skete ikke. Faktisk smed jeg kun 20-30 sek i forhold til første turen på både 2., 3., og 4., turen i henholdsvis pace 4.19, 4.21 og 4.24 min/km. Så man må sige at benene holdt godt. Allerede efter 2. turen begyndte jeg at sove mellem mine ture! Jeg sov herefter faktisk mellem alle turene, hvilket også begrænsede min sociale tilstedeværelse. Men kort sagt, så kunne jeg mærke tempoet på kroppen. Jeg kunne både mærke, at jeg blev træt, men også at kroppen og maven ikke fungerede helt, når jeg løb på den måde, som jeg jo på ingen måde er vant til! Så hvile blev prioriteret højt. Efter 4. turen var kl. næsten midnat og jeg kunne se frem til 3 timers søvn, fordi vi begyndte at løbe dobbeltture om natten. Jeg selv skulle løbe en tur kl ca. 3.30, hvorefter jeg skulle have pause i 23 minutter inden jeg skulle løbe sidste “natte-tur”. Den første nattetur gik overraskende godt, og jeg smed kun ca. 20 sekunder i forhold til forrige tur. Men da jeg kom i mål sagde kroppen fra. Maven gad ikke lege med mere og jeg kunne mærke at energien var helt væk – samtidig turde jeg på ingen måde spise pga. næste tur kort tid efter. Den 6. tur blev derfor løbet roligt! Men til min egen store overraskelse, var roligt tempo pludselig et pace på 4.40, så jeg kunne bagefter trods alt gå tilfreds i seng🙂 Og på trods af min “nattekrise”, så var begge natteture faktisk rigtig fantastiske. Den første foregik med pandelampe i fuldstændig mørke. Vi bare alle diodelamper på armen, så man kunne se de andre, men det var fedt at løbe i mørket og det gik utroligt nemt, fordi man ikke “opdagede” hvor man var på samme måde, som om dagen. På den næste tur lysnede det og da jeg var færdig var pandelampen faktisk overflødig.

Morgen ved Søndersø. Foto: Ulrik Torp Pedersen

Morgen ved Søndersø. Foto: Ulrik Torp Pedersen

I løbet af natten var planen begyndt at skride, og næste morgen var den skredet yderligere. Der var en skadet mand, og jeg måtte også indrømme, at jeg kunne begynde at mærke mit knæ. Jeg fik derfor ret hurtigt solgt min 8. tur og kunne dermed se frem til at løbe en sidste tur omkring kl 9. Jeg havde spist lidt efter min 6. tur, men turde ikke efter jeg stod op, hvorfor den sidste tur også blev løbet “roligt”, hvilket til min store glæde betød pace 4.37!

Resten af holdet løb imponerende godt! Hold kæft nogle seje mænder, som bare kunne spæne af sted! Desværre kom der dog en skade, og jeg var ikke den eneste der havde kriser, hvilket var årsagen til at tidsplanen røg lidt til sidst. Men alt i alt, så gjorde vi det sgu godt! Desværre blev målet ikke indfriet. Vi fik en 2. plads, men vi var bare oppe mod nogle, der lige lå klassen over os. De var fri for skader og havde ikke en tøs, der trak dem ned😉

Vores fantastiske team

Vores fantastiske team

Lidt i 12 søndag løb vores sidste mand i mål på sidste omgang – vores omgang nr. 61! Det betød at vi i alt rundede 347,7 km, hvoraf jeg løb lige omkring de 40 km. Vinderholdet brugte 10 minutter mere end os, men løb så også to omgange mere svarende til i alt 359,1 km.

Lidt tanker om weekendens oplevelser
Da jeg kom hjem i går var jeg naturligt nok brugt! Jeg var træt og smadret. Jeg følte jeg havde givet den hvad jeg kunne og samtidig havde passet på min krop og ikke løbet den i stykker. Jeg kan i dag mærke knæet, men ikke så det bekymrer mig. Det er nok bare en naturlig reaktion på, at jeg i løbet af 24 timer har løbet nogle af mit livs hurtigste tider på en ca. 5 km distance. Ja det lyder vandvittigt, men faktum er, at antallet af løbeture med et pace under 5 min/km indtil weekenden nok nærmest kunne tælles på en hånd! Derfor bliver weekendens resultat også lidt et vendepunkt for mig! For jeg KAN jo løbe hurtigt, og jeg kan tydeligvis løbe hurtigt i længere tid og over længere distancer, så det holder altså ikke, at jeg fremover skal løbe min hurtige ture i pace 5:00-5:15, som jeg må indrømme, at jeg gør! Selvfølgelig skal jeg ikke spæne af sted alt for ofte, men jeg skal til at løbe i det her tempo bare ind imellem!

Desuden har det været super fedt at prøve sig af! At være presset! Og især at være presset på en helt anden måde! Det har været fedt at være omgivet af masser af fede mennesker og at se børn og folk i alle aldre løbe og have det fedt sammen. Jeg savnede under løbet at løbe langsomt! Og da jeg var færdig med min sidste tur løb jeg da også straks en langsom tur, for lige at nyde at løbe😉 Men jeg vil ikke udelukke at jeg vil løbe nogle flere hurtige løb fremover, for det var sgu fedt, og jeg kan sgu også løbe hurtigt🙂

Her til sidst, så til alle jer der var med, tak for en super weekend. Til alle jer jeg fik snakket for lidt med (det gælder nok de fleste af jer), så glæder jeg mig til at gøre det godt igen til andre løb (måske allerede til flødebolleløbet på torsdag)🙂

Glad efter et vellykket løb. Foto: Ulrik Torp Pedersen

Glad efter et vellykket løb. Foto: Ulrik Torp Pedersen

Og så lige her til allersidst. Nedenfor kan i tjekke mine tider fra mit Garmin ur – samtidig kan i se mine tider fra for 2 år siden! Hold da op der er sket noget! Den gang følte jeg mig som verdens sejeste efter at have løbet i alt 8 omgange, men se lige hvad jeg har fået flyttet det til nu! Det er sgu lidt cool😉 Især når korte distancer og tempo slet ikke er min stærke side🙂

Viborg

4 thoughts on “24 timers løbefest i Viborg – der endda gav en ny PR!

  1. Jeg misforstår en del i din tekst!! At trække vores tempo ned er, efter min mening forkert at skrive, da du var den eneste pige, som kunne følge mit tempo på de 40 km! De andre proklamerede sig bare seje med deres tekst på deres lyserøde trøjer!
    Så må vi andre bare træne bedre næste år, så dette års dejlige “tøs” ikke føler sig som “påhæng” på holdet, men vi andre løber optimalt.

    Men alt i alt, så er der ikke mange i verden jeg ville nyde at give “depechen” videre til end dig, selvom det hverken er Usain Bolt’s fart eller fejring, så giver du bare så meget energi omkring dig, så jeg ved der skal præsteres bedre til næste år!

    • Hvor er du sød Claes og tusind tak for de søde ord (jeg frier sgu til dig igen, næste gang jeg finder et koneløb;) ) Jeg var også super glad for at få depechen fra dig hver gang og lige få et par ord og fif med på vejen! Jeg indfriede selvfølgelig
      forventningerne, og er også super tilfreds. Jeg ved bare at træningen kunne have været bedre, og at jeg kunne have taget lidt mere tid, hvis jeg havde trænet ordentligt. Men som du siger, så må vi bare præstere bedre til næste år🙂

  2. Spændende læsning og tillykke med 2. pladsen!

    Vi er 4 mand, der op mod Berlin Marathon tager vores langture sammen og vi har også talt om, at et sådan 24timers løb kunne være sjovt at prøve.

    Jeres natlige dobbeltture forstod jeg som, at I løb en tur, pustede ud, mens en anden tog en omgang, for så at løbe igen, er det rigtigt forstået? Og lagde I mærke til, om vindergruppen havde en anden taktik?

    Men det kunne være rigtigt fedt at prøve og giver sammenhold på en helt ny måde.

    • Hej Per

      Tak🙂 Det kan bestemt anbefales i hvert fald, og giver netop et super sammenhold, så jeg vil da absolut anbefale jer at prøve det en gang.

      Det er rigtig forstået at jeg og de fleste andre løb en tur, havde en pause mens en anden løb en tur og derefter løb endnu en tur. Der var også to på holdet som vist løb to ture i streg. Det var lidt afhængig af hvad folk mest var til. Jeg ved faktisk ikke hvad vinderholdet gjorde, men jeg ved at der generelt er mange der anvender de der dobbeltture om natten.

      Vh Sidsel

Skriv et svar

