Lidt om lørdagens landsholdssamling

Som jeg har skrevet om, så var der i går landsholdssamling i Næstved for ultralandshold og bruttotrup. Brian som er landstræner for 24 timers løberne stod for arrangementet og har faktisk så fint beskrevet på landsholdets blog her, hvad vi lavede, hvor der er et par fine videoer fra dagen også.

Så i stedet for at fortælle så meget om hvad vi lavede, vil jeg sige lidt om hvad jeg fik ud af dagen🙂 Som Brian beskriver, så havde vi en snak om løbestil, træning, skader og træningsplaner. FireNogle af løberne blev filmet og vi så lidt på deres løbestil og havde en rigtig god snak om forskellige faktorer i forhold til skadesrisiko forbundet med forskellige løbestile. Absolut en snak der var interessant. Vi var også allerede her meget rundt omkring hvordan vi hver især træner, om vi har program og hvor hårdt vi træner. Det var sjovt at høre, hvor forskelligt vi træner. Fra meget strukturede træningsprogrammer (som bl.a. mit, hvor hverdagen passes ind “rundt” om træningsprogrammet) til programmer der bliver planalgt fra uge til uge, og passet ind i hverdagen. Og også mht intensitet var det sjovt at høre, hvor forskelligt vi træner. Fra en der næsten altid trænede i samme tempo (faktisk meget lig hvad jeg tidligere gjorde), til træningsforløb med skiftende intensitet – men igen her også med store forskellige i hvor høj intensiteten så var. Hele den snak var rigtig interessant, og bekræftede mig i, at der måske ikke er noget entydigt “rigtigt” træningsforløb. Altså vi er jo alle kommet langt, så de forskellige metoder virker jo.

Også den mentale faktor blev bragt på banen. Og den er interessant. Jeg har nemlig i 3 måneder næsten ikke løbet over 2 timer i streg. Jeg SAVNER de lange ture, og jeg vil gerne have noget, for mentalt at være afklaret med at jeg kan. Men giver de længere ture mig reelt andet end det mentale?!? Brians svar er “nej”, og tja, skal jeg være helt ærlig, så tror jeg det samme… Men den mentale faktor – den sikkerhed det giver, at vide at jeg kan løbe 4 timer uden at blive træt – betyder også noget.

Faktisk er jeg lige i den forbindelse rigtig glad for timingen i landsholdssamlingen i går og test hos Claus Heckmann i morgen aften. For jeg har tænkt meget på de lange ture, som jeg savner. Og jeg ved, at Claus heller ikke mener, at de har så stor vigtighed, som jeg nogen gange mener. Derfor var den snak vi havde i går god for mig. For jeg går ikke i morgen til Claus og siger “jeg vil” og “jeg skal”😉 Men i stedet med en noget mere konstruktiv dialog om hvad der er fornuftigt, og hvordan vi kan sikre den mentale “sikkerhed” på bedste vis.

Selvfølgelig blev der snakket sko og løbestil! Det er jo et hot topic, og hvem ville ikke gerne løbe som en indianer som bare bliver ved og ved, og som løber vilde dyr trætte. Men jeg er altså ingen skinny og toptrimmet indianer. Jeg ser godt nok mig selv som trænet og stærk, men løbestilen kunne bestemt bliver lettere (takker dog Niels for de søde ord om, at jeg løber lettere nu end tidligere) og så er jeg bare en blegfis anno 2014… Så lad os bare erkende, at der ikke kommer nogen elegant indianer ud af mig foreløbig. MEN derfor synes jeg bestemt snakken er god, og jeg vil absolut også gerne arbejde med min løbestil. Til dels gør jeg det allerede lidt via nogle af Claus øvelser, meeeen lige nu er der et altoverskyggende tidsmål på 100 km, som betyder mest.

Vi snakkede også lidt om styrketræning, og jeg ELSKER jo styrketræning, og synes det er super fedt, så det var super fedt, at få lidt inspiration. Mere specifikt fik vi en introduktion til træning med TRX systemet, som kan ses på billedet nedenfor. Det var super sjovt, og absolut noget jeg godt gad bruge mere tid med (måske man lige skulle foreslå sit fitnesscenter, at få sådan nogen – det tror jeg faktisk nok man skulle!)

TRæning med TRX i Fysium. Foto: Brian Larsen

TRæning med TRX i Fysium. Foto: Brian Larsen

Efterfølgende stod den på middag hos Brian, hvor vi igen snakkede lidt mere om mesterskaber, udtagelser og så på omgangstider fra sidste DM i 24 timers løb. Vi snakkede her lidt mere om træningsplaner og vendte også vigtigheden af søvn. Faktisk søvnsnakken var lidt sjov. Jeg har tidligere fortalt om, hvordan jeg i julen sov 10 timer i døgnet de første mange dage af ferien! Derfor prøver jeg virkelig at få mit søvn. 8 timer MINIMUM! Men det er svært! De andre kunne dog fortælle, at de faktisk alle fik max 7 timer – flere endda mindre. Men jeg har tydeligvis et stort søvnbehov! Især fordi jeg virkelig hænger i weekenderne for tiden. Sidste weekend stod godt nok også på arbejde, men jeg lignede bare en trafikulykke hele lørdag. I går var jeg trods 7,5 timers søvn færdig, og da jeg ramte sengen kl 23 gik der ike mange minutter før jeg sov. Med 8 timers søvn skulle det være fint…. men jeg gik simpelthen i seng 11.30 igen og tog to timer😉 Det er sgu lidt vildt, og lidt irriterende, men det er åbenbart sådan det er lige nu…. og når kroppen kræver det, så må jeg hellere bare gøre mit for at give den det🙂

Men alt i alt, så var det altså en rigtig hyggelig dag og aften. Det var hyggeligt, at møde nogle af de andre, høre mere om dem og deres træning!

Lørdagens team - dog mangler en enkelt som pga skade ikke var med på løbeturen. Foto: Brian Larsen

Lørdagens team – dog mangler en enkelt som pga skade ikke var med på løbeturen. Foto: Brian Larsen

Som allerede nævnt, så venter der i morgen end test hos Claus – jeg kan ikke sige andet end at jeg glæder mig! Jeg er spændt på at se hvilke fremskridt vi kan se! Jeg kan mærke fremskridt, så det bliver spændende også at få sat tal på🙂

Skriv et svar

