Idiot i et væskedepot!

I lørdags var der rigeligt med succes i forbindelse med mit halvmarathon, som jo gav et par PR. Meeeen derudover førte løbet også til en erkendelse af, at jeg ikke bare er dum til det med væskedepoter – jeg er simpelthen en idiot til det!

Okay, første depot var en katastrofe, og det blev trods alt bedre ved de næste! Men holy christ altså, hvor er jeg bare en tåbe til væskedepoter! Dels skyldes det selvfølgleig manglende træning. Jeg løber få løb, hvor jeg skal drikke af krus, og det er helt umuligt for mig, at gøre det i løb. Derfor er jeg hende tåben, der løber ind griber et krus og så stopper op 10 meter længere fremme, hvorefter 25 mand løber ind i mig😦

Men what to do altså? Jeg brugte de sidste gange med noget større held strategien med, at tage vand fra absolut sidste bord, hvorefter jeg ikke følte mig helt som hende, der stod i vejen og blev løbet ned af alle de andre. Jeg kan godt se, det er farligt at stoppe op, men jeg kan jo heller ikke løbe evigheder med kruset, hvis jeg vil have at der er noget tilbage til at drikke. Desuden synes jeg det er forfærdeligt at orientere sig og komme ind/ud til/fra bordet med væske.. Så kom endelig med gode fif til mig. Jeg har ikke løbet min sidste halvmarathon, og da tiden absolut skal længere ned, så kan jeg ligeså godt få nogle fif, så jeg ikke smider alt for meget tid i depotet🙂

2 thoughts on “Idiot i et væskedepot!

  1. hej Sidsel. først er jeg nødt til at hører hvorfor du overhovedet går i depot på et halvmarthon? du har da trænet så meget og så længe at du kender din krop så godt, og ved at du helt sikkert har energi nok i dine depoter til alt under 2 timer, men du kan da supplere med et par isogels undervejs som du jo kan have i dine løbe tights. “fusions” så burde du altså være dækket ind. men hvis du skal i depot, er det faktisk bedst hvis du går ind fra starten tager glasset og drikker mens du går 6 -10 skridt og så videre, problemet ved at tage det sidste bord løbe lidt og så stoppe, er jo at man ikke forventer at der står en efter depotet, det gør man til gengæld i depotet, og så har man taget højde for det.
    bare et input, happy training
    krølle

  2. Hej Krølle. Tak for input🙂 Du har helt ret, i at jeg sagtens kan løbe uden energi i et par timer, som et halv-marathonløb vil tage (og såmænd også uden væske). Men det afhænger så absolut af, hvilket tempo jeg løber i. Løber jeg med 11 km/t, så bruger jeg 50/50 fedt og kulhydrat, men idet jeg passerer 13 km/t så er jeg helt nede under 17% fedtforbrænding. Ved 14 km/t så er jeg nede på 7% fedtforbrænding. Men faktisk er det heller ikke fordi jeg tænker energien er mit største problem og heller ikke det jeg gik i depot for. Jeg vil dog have behov for væske – og især i de her tempoer. Den strategi du nævner, var faktisk den strategi jeg brugte i første depot, som slet ikke gik. Men nu var det måske også bare generelt svært i lørdags, fordi vi var så mange løbere🙂 Det er værd at have i baghovedet det du nævner med at bruge sidste bord – men jeg tror faktisk også, at jeg måske næsten stoppede med det samme, og dermed ikke lavede det der uheldige nummer med netop at stå, hvor folk slet ikke forventer det🙂

Skriv et svar

