En særlig medalje

Dansk mester i 25-29 års klassen – Sidsel Petersen! Jeg blev meget forvirret! Da jeg løb 100 km sidste år, var der ikke en 25-29 års klasse, så jeg havde bestemt ikke regnet med, at der var det ved 24 timers DM. Men derudover, så var det også med en lidt sær fornemmelse i maven, at jeg skulle op og modtage den! Dels var jeg eneste deltager i klassen! Ja ja, det skal såmænd ikke være en begrænsning, og der var heller ikke overvældende med deltagere i de andre kvindeklasser. Men noget andet var, at jeg løb i 5 timer og små luntede yderligere 25 min inkl. snak. Jeg fik vist registereret 58 km – og det er selvfølgelig på ingen måde et udtryk for hvad jeg kan løbe på 24 timer. Og når jeg lige er lidt træls oppe i hovedet, så synes jeg faktisk også bare jeg var en tøs der bare sagde fra, da de første problemer opstod.

Så nej, det er ikke det den medalje kommer til at betyde for mig. Men jeg har forenet mig med tanken om den – særligt fordi jeg har besluttet at det er en medalje for at turde!

For løbet på Bornholm blev mere og mere fokuseret på et godt resultat på de første 12 timer. Så meget at den fik fuld skrue, da vi blev sendt af sted. Og alt gik fint. Jeg løb godt nok for hurtigt den første time, fordi jeg ikke fattede, at GPS’en kappede 50 meter af de første mange omgange, hvorfor urets pace jo ikke helt passede med mit reelle tempo. Jeg fik dog styr på det med lidt hjælp fra sidelinien! Men ja… på et tidspunkt kunne jeg mærke noget jeg kendte – det der skide højre lår! IGNORER, IGNORER og IGNORER var første strategi! Men en kommentar fra en medløber om, hvorvidt jeg haltede og erkendelsen af, at smerten igen gik op i hoften fik mig til at “mærke efter”, og det er måske nok roden til alt ondt – det var det i hvert fald i lørdags! Kort tid efter de 5 timer, hvor jeg havde holdt et fint tempo omkring 11 km/t, så stoppede jeg op. Der blev snakket og jeg løb endnu to omgange, men faktum var, at jeg ikke turde mere. Skuffet og lidt tom og alligevel tilfreds, fordi jeg ikke vil risikere en skade klippede landstræneren chippen af min sko! Det var det løb!

Jeg er glad for at jeg turde! Men jeg er også ked af at jeg hænger lidt fast i det der kvalifikationsforsøg. Jeg tror jeg kunne have præsteret godt på en 24 timer, hvis det var tacklet korrekt – men igen så var problemerne jo nok alligevel opstået – så det er måske bare ikke tidspunktet nu! Da jeg forlod banen lørdag morgen, skulle jeg ikke løbe/forsøge på hverken 100km/12h/24h igen. Men nu ved jeg godt, at jeg ikke er færdig, men jeg ved også, at det her er et projekt der måske bare tager mere tid og heldigvis så har jeg jo masser af år endnu, når det gælder ultraløb🙂. Jeg skal have mere tempo på, men jeg skal også have styrken med og så skal jeg have kigget på det ben og få helt styr på, hvorfor jeg får de her problemer og hvad der skal til for at jeg kan komme til at løbe rigtig langt uden at samme issue opstår igen.

Vigtigst af alt – jeg havde en skøn tur på Bornholm! Det var fedt at nyde oplevelsen med familien og med løbekammerater. Det var fedt at se de andre løbere! Fedt at se svenske Johan slå nordisk rekord på 48 timers løb med omkring 385 km og fedt at se landsholdsløber Kim løbe 241,xxx på 24 timer. Fedt at se de andre kæmpe sig gennem kriser, se dem tackle løbet på forskellige måder, fedt at blive heppet på af kendte og ukendte. Måske også lidt en øjenåbner. Det er første gang jeg ser løbere være virkelig dårlige, og jeg har svært ved at tro det kan ske for mig – men efter weekendens løb ved jeg, at det kan ske for alle, og at det altså bare kræver lidt ekstra at gennemføre sådan et løb🙂 Tillykke til alle danske mester, 2. og 3.ere og alle andre der tog kampen og kæmpede sig så langt som muligt! Og også til alle dem på de andre distancer.

Min særlige medalje

Min særlige medalje

Skriv et svar

