Winforce 50 km: Vi GJORDE det sgu!

Sommeren har været varm og dejlig. Løbemæssigt har den været forfærdelig. Løb er nærmest blevet lig kvalme og rigtig mange mange ture med maveproblemer, og jeg har været så træt af det, at løb bare slet ikke har været sjovt.

Men for lang tid siden blev jeg tilmeldt Winforce på 50 km distancen. Egentlig skulle jeg selv af sted, men pludselig var der mulighed for at kæresten kunne tage med som hepper, og kort for løbets afvikling blev der også pludselig mulighed for, at han faktisk kunne deltage! Og ja så var det jo oplagt at forsøge at følge op på vores Samsø tur, hvor vi løb 58 km sammen – selvom det holdt hårdt til sidst.

Derfor var der stort strategi-møde i køkkenet i går sent om aftenen. Hvad skulle vi, hvad var planen!?! Jeg vidste godt hvad jeg mente og heldigvis kunne vi spore os ret meget ind på noget af det samme. Min ambition var kort og godt at løbe i negativt split! Den langbenedes ambition var at komme godt igennem og ikke opleve de problemer som han gjorde på de sidste 15 km på Samsø. Så det kunne faktisk meget godt mikses sammen i et mål om at løbe negativt split/meget tæt derpå og få et fornuftigt flow over hele løbet.

Da uret ringede lidt over 7 kan jeg så til gengæld fortælle, at jeg helst bare sov videre. Jeg har ikke været på arbejde i noget der ligner evigheder og jeg har derfor ikke været særlig tidligt op meget længe. Så jeg havde bare lyst til at sove. Som jeg skrev på facebook: Kom an winforce – jeg er SÅ træt! Og det var jeg. Ved ankomsten var det som altid hyggeligt at se kendte ansigter og der blev snakket lidt og især snakket energiindtag. 32GI som var sponsorer for løbet og som forhandles af ultrarun.com (arrangør af løbet) leverede nemlig energi, og jeg var meget nysgerrig. Det var anderledes produkter med bl.a. tyggetabletter, et vingummilignende energiprodukt samt gels og drik. Jeg fik prøvet det hele inden startet – og måske var det en medvirkende faktor til, at jeg kom lidt op i gear før starten🙂

Da starten gik var det i hvert fald sjovt at løbe. Strategien var klar. Det der blev løbet på 1 om gang skulle også løbes på nr. 2 omgang. Og det tempo der blev holdt på 1. omgang skulle holdes på 2. omgang. Derfor var det fornuften der faktisk styrede løbet hele vejen igennem, og jeg vil faktisk sige, at jeg har været meget tæt på et af mine bedst disponerede løb. Jeg kunne godt tænke mig, at have set hvad jeg kunne på bakkerne på 2. omgang, men i dag skulle vi hjem sammen og performe sammen! Og det gjorde vi!

Vi startede på 2 km strand. Jeg hader strand, men det var en utrolig dejlig og rar strand med virkelig dejlige sten kombineret med lidt tørret tand mv. Kort og godt gik de første 2 km på strand super godt. Efter 5 km var det varmt! Jeg begyndte at frygte, hvad der ventede! Men på et tidspunkt kom regnen så. Jeg har efter løbet siddet og set et indslag fra løbet i nyhederne, og det har åbenbart regnet en del, mens vi løb. Men det var fantastisk! Min kommentar efter 1 omgang i depotet “Jeg har det fint, vejret er fantastisk!” siger vist alt!🙂 Efter 8 km kom første stigning. Vi løb til stigningen knækkede, hvorefter vi gik op, og så straks satte i løb igen. Igen ved 12 km kom stigningerne. Herefter en masse op og lidt ned og op igen. Indtil vi ved 19 km primært skulle løbe nedad de sidste 6 km mod mål, for at komme ud på 2. omgang. Bakkerne var hårde, men vores strategi spillede skide godt. Vi gik, når der var stejlt og satte straks i løb, når det fladede ud. 1. omgang blev klaret på 2 t 43 min.

Den langbenede havde under fredag aftens strategimøde ytret ønske om tid i depotet. Så i depotet var der 5 min til mad, væske, opfyldning mv. Depotet var så fantastisk! Jeg rørt ikke en finger, men fik alt fyldt op og ligefrem fyldt geler mv i mine lommer. Efter lidt mere end 4 min var vi af sted igen. Igen gik stranden som en drøm – og planen holdt – tempoet var som på 1. omgang. Med få sekunders variation (til begge sider) løb vi de første 8 km med samme tempo som på første omgang. Men da vi ramte første stigning ved 8 km mente den langbenede godt nok, at stigningen knækkede en 100 meter før jeg mindes den gjorde på 1. omgang. Det kostede små 30 sekunder. Efter stigningen tabte vi yderligere 20 sek på den efterfølgende km.Men så var vi stort set tilbage. Det holdt indtil efter 12 km. Fra 12-17 km (total 37-42 km) var der mange bakker. Og det var her at den langbenede oplevede de første problemer og erklærede noget mere gang – dog stadig kun opad! Vi tabte her 5:50 min. Jeg selv var flyvende. Den ekstra tid jeg får, når vi skal ned og gå giver mig afsindigt meget (faktisk i overraskende grad), så overskuddet var stort og skønt på 2. omgangs bakker. Efter 44 km var krisen ovre – godt hjulpet på vej af, at bakkerne også var overstået og den langbenede tog det lange ben foran, og var nær ved at sætte mig et par gange. Men vi fandt et perfekt flow og løb de sidste 4 af 5 km hurtigere end på 1. omgang. Faktisk løb vi så godt, at vi løb de sidste ~500 meter i pace 4.21 min/km. Vi passerede målstregen hånd i hånd, hvorefter vi begge faldt til jorden pga slutspurten.

Tiden for 2. omgang endte på 2 timer 53 min. Altså blev der brugt 10 min ekstra på 2. omgang. Heraf blev lidt over 4 min brugt i depotet. Så jeg tillader mig at kalde mis´sionen for fuldført!! Det er ikke negativt split, men meget meget tæt på. Det er under 6 min som skiller os, og vi ved godt hvor de 6 min ligger – nemlig som mer-tidsforbrug på bakkerne. Men det var nødvendigt. Vi rejste os i høj grad på de sidste km mod mål, så jeg er bare så glad og tilfreds – og knaldhamrende stolt af min kæreste som for første gang har løbet et ultraløb uden kramper, og ikke mindst med en markant forbedring i forhold til hvad der sker med ham, når trætheden melder sig🙂 Tiden gav desuden henholdsvis en 13. og 14. plads (totalt, jeg blev desuden 2’er som kvinde) – efter 1. omgang lå vi så vidt jeg lige kan se noget nær en 27. og 28. plads! Noget der blot viser, at det ikke er en rute, hvor det ikke er nemt at administrere kræfterne bedst muligt.

Efterfølgende har den stået på dejlig hvidvin og afslapning, og jeg ser nu frem til at skulle deltage i et 2 km børneløb i morgen formiddag🙂

Og afslutningsvis så skal der lige rundes af med et stort tillykke til alle der løb i dag og gennemførte og/eller brød grænser. Det var fedt at løbe med jer alle derude. OG tak til hjælperne i depotetet, som gjorde det til en fest for os alle, og til christian fra ultrarun (og samtidig også alle hjælpere) for at skabe et super godt og fedt løb, og være med til at skabe rammerne for en rigtig dejlig dag! Jeg håber ikke det er sidste gang jeg har deltaget i løbet🙂

Før afgang hjemmefra - jeg er på ingen måde frisk!

Før afgang hjemmefra – jeg er på ingen måde frisk!

Målfoto. Og ja, vi ser meget lidende ud - forstår heller ikke hvorfor kæresten absolut skulle sætte sådan en massiv spurt ind til sidst. Foto: Kennet Andersen/ultrarun.com

Målfoto. Og ja, vi ser meget lidende ud – forstår heller ikke hvorfor kæresten absolut skulle sætte sådan en massiv spurt ind til sidst. Foto: Kennet Andersen/ultrarun.com

Hygge efter løbet. Glade og stole. Foto: KEnneth Andersen/ultrarun.com

Hygge efter løbet. Glade og stole. Foto: KEnneth Andersen/ultrarun.com

Skriv et svar

